Vatten i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Help:
Hej, jag har en ögonfransgecko och han mår bra osv, men problemet är terrariet ... 
Jag tycker att luftfuktigheten ofta är för låg, speciellt nu i vintras (när luftfuktigheten sjunker så pass mycket). Då sprejade jag så pass mycket att det blev pölar av vatten och behövde byta ut allt underlag. Efter det köpte jag en dimmaskin så att luftfuktigheten skulle komma upp så jag slapp spreja så att det blev vattenfyllt i terrariet, men nu för några dagar sedan så kom de här blöta fläckarna igen och jag vill ju såklart inte att han ska leva över en flod, jag vill heller inte behöva byta underlag efter att så kort tid har gått. 
Har provat många saker för att få luftfuktigheten att stanna i terrariet men inget har funkat så bra.
Har någon några förslag på hur jag ska göra så att terrariet inte blir fyllt med vatten?

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Hur mycket och vad har du som bottenmaterial? Tycker många har alldeles för tunnt lager för att det ska göra nytta :-) 

Om du inte redan nu har mycket levande växter så är det också ett tips. Rötterna suger upp en del, men behöver såklart vara ett bra gäng växter och inte en enstaka :-) 

Har du värme även underifrån? Det kan i vissa fall behövas om man fuktar mycket.. 

Och om terrariet har svårt med den rätta miljön är det osäkert att säga att invånaren mår bra, om du förstår mig rätt :-) 

Kanske har du för mycket ventilation? Orsaken kan vara många :-) 

11
0
Help:
Bottenmaterial har jag mycket av, jag har ett exo terra och underlaget slutar några centimeter innan ventilationen vid dörrarna.

Jag har någon levande växt här och där men det ör så pass mycket vatten i terrariet så att det känns som att inte växter kan fixa det den här gången.

Har endast en lampa över, hur skulle det hjälpa med värme underifrån?

Ja det är därför jag vill fixa det här så att han ska få det så bra som möjligt.

Det där med ventilationen har jag också tänkt på mycket och jag täckte upp stora bitar av ventilationen under vintern men såg inte så extremt mycket resultat, det kanske dock är värt att försöka igen 

5092
3863
Tropfrog:
Exo Terra är inte optimalt för hög luftfuktighet. Alldeles för mycket ventilation. Så definitivt värt att modda lite. Nätet rostar ändå på sikt så lika bra att göra om det.

Sen när det gäller sprejning så är lite och ofta bättre än sällan och mycket. Det är därför som folk skaffar regnsystem.

Vad mäter du fuktigheten med? De flesta mätare tål inte att vara permanent i terrariet, då visar de fel. Bästa är att bara lägga in dem när man behöver mäta.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:
Om du upplever att vattenansamlingar är jobbigt rekommenderar jag att du fixar till en falsk botten. Leta upp "Serpa Design" på YT så visar han hur du bör göra. 

Som Tropfrog poängterade, så kan du lägga en tunn skiva plexiglas eller liknande ovanpå och på så vis minska ventilationen och öka luftfuktigheten. 

Mvh
Niklas

5092
3863
Tropfrog:
Help skrev:


Har endast en lampa över, hur skulle det hjälpa med värme underifrån?



Värme gör att vatten dunstar fortare. Det innebär att vatten lämnar bottensubstratet för luften. Dvs torrare botten och fuktigare luft.

Det var någon som tipsade om falskbotten. Det är standardlösningen i fuktiga terrarium. Jag har inte sett ett enda fungerande fuktigt terrarium utan falskbotten. Om du nu inte har det redan så är absolut det och täcka ventilationen de första insatserna du bör göra.

Exoterra är inte gjorda för fuktiga miljöer, så lite moddningar krävs alltid.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Exo Terra är inte optimalt för hög luftfuktighet. Alldeles för mycket ventilation. Så definitivt värt att modda lite. Nätet rostar ändå på sikt så lika bra att göra om det.

Värt att förtydliga är att man inte måste byta ut hela nätet, det räcker att täcka nätet med något inplastat papper eller liknande. Men om det ändå rostar så är det ju lika bra som du säger.

102
100
jonnyake:
Vad har du för storlek på terrariet? Jag har genom åren upplevt att det är lättare att få till ett bra klimat i lite större terrarier. Små exo-terra är rätt värdelösa som regnskogsterrarier faktiskt. I ett större terrarie får man utan vidare till flera olika mikroklimatzoner, vilket gör att djuren får en möjlighet att välja själv vad som passar för stunden.

Oavsett om du har ett stort eller litet terrarie så är det viktigt med levande växter. Har du ett mindre terrarie skulle jag säga att klätterficusen är din bästa vän. Levande växter hjälper till att öka fuktigheten samtidigt som dom är en nyckel när det gäller skapandet av mikroklimatzoner.

Falskbotten har nämnts, och det är ett måste i ett regnskogsterrarie. Det räcker med ett lager lecakulor i botten, en fiberduk (inte ett måste), ett lager torv blandat med spaghnummossa och ett lager torra löv på det. Det kan vara bra att skapa sig en möjlighet att tömma falskbottnen på vatten ibland. Enklaste lösningen på det är att använda toppdelen (den konformiga delen) och korken för enkel tömning med slang. Googla falskbotten petflaska så borde du få träff.

Lycka till!

Mvh Jonny
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild