Temperatur/lampa Ögonfransgecko, nybörjarproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
7
Jessiejoystick:
När jag tänder lampan åt min ögonfrans går temperaturen på ena sidan terrariet (där hon nästan alltid ligger och gömmer sig) upp till 26-27 grader efter bara 20-30 min, varpå jag stänger av den igen för jag vågar inte riskera att det blir varmare. På andra sidan terrariet går det upp till typ 23-24 grader innan jag stänger av lampan och nere precis vid substratet ligger det kvar på stadiga 21 grader. 
Det är både "dagsljus" och uvb och hon verkar uppskatta det? Hon ligger alltid i en korkbarksrulle på dagarna och när jag tänder så kommer hon till toppen av hålet och ligger där, fortfarande gömd men i ljuset liksom. Så jag känner mig elak när jag släcker igen :( (hon har fortfarande taklampan som ger ljus under resten av dagen).

Jag vet inte om jag är för petig som släcker så fort termometern som sitter direkt under lampan blir för varm, eller om jag ska byta lampa eller låta det va? Ska jag flytta lampan så den inte är precis över där hon ligger? 
Och är det vanligt att det är så stora temperaturskillnader i ett litet 45x45x60? Kan jag lita på mina termometrar? 

Tack på förhand :)

5088
3857
Tropfrog:
Så länge hon ligger på den varma sidan torde det inte vara några problem. Ödlor är växelverkan djur och temperaturreglerar själv.  Om hon flyttar sig för att leta svalare plats utan att hitta det har du problem. Lite is i magen löser nog problemet. Du kan alltid höja lampan om du tycker att det är för varmt.

Mvh
Magnus 

82
45
SusannaNO2:
Min ögonfrans låg under lampan när termometern visade 32 grader och han lever fortfarande. Jag tror inte det ska vara någon större fara så länge den har ett svalare område att gå till. :)

34
7
Jessiejoystick:
Är det 100 att hon flyttar på sig om det blir för varmt? 

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Jessiejoystick skrev:
Är det 100 att hon flyttar på sig om det blir för varmt? 


Det är viktigt att det i terrariet finns flertalet olika gömställen, på olika nivåer och i olika temperaturzoner. Finns det så kommer ödlan flytta på sig om det blir för varm :-) 

Men jag vet flera reptiler som bränt sönder sig på både värmelampor, värmestenar och värmeslingor så en reptil kan även ligga alldeles för varmt utan att dom reagerar på det.

Men som sagt finns bara möjligheten att ligga gömd på ett svalare ställe är det säkert ingenting att oroa dig för :-) 

34
7
Jessiejoystick:
Jonas_ skrev:


Det är viktigt att det i terrariet finns flertalet olika gömställen, på olika nivåer och i olika temperaturzoner. Finns det så kommer ödlan flytta på sig om det blir för varm :-) 

Men jag vet flera reptiler som bränt sönder sig på både värmelampor, värmestenar och värmeslingor så en reptil kan även ligga alldeles för varmt utan att dom reagerar på det.

Men som sagt finns bara möjligheten att ligga gömd på ett svalare ställe är det säkert ingenting att oroa dig för :-) 


Hon har massor med gömställen på olika platser i terrariet, på olika höjder och med olika fuktnivå/temp, men hon ligger alltid på samma ställe på dagarna, give or take några steg uppåt eller nedåt, och hon är väldigt skygg så jag tvivlar på att hon skulle röra sig till ett annat krypin i dagsljus. Och så har jag ingen direkt erfarenhet av Ögonfransgeckos självbevarelsedrift och hur bra koll dom har :/ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild