Hur länge är halvdvala ok? Beror det på kyla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Vår skäggis verkar ha gått i någon sorts halvdvala. Hon ligger där i halvskuggan (men nära värmelampan) dagarna i ända och flyttar sig inte därifrån ens varje dag. Äter knappt, oftast är maten orörd. Har bajsat en gång på 3-4 veckor, om inte mer. Hur länge är det ok att hon "håller på" så här? Är det att likställa med dvala, vilken ju kan pågå i månader, om jag förstått rätt?

Jag undrar också om beteendet kan bero på för kallt terrarium? Vi har inte mätt temperaturen, men vår 125 watts värmelampa (Solar Glo) gick sönder och i butiken hade de ingen ny, så i väntan på ny köpte vi en 100 watts. Detta var visserligen efter att hon placerat sig där i hörnet, men jag undrar ändå om någon grads lägre temperatur kan bidra till att hon är i denna typ halvdvala?

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Sänkt temperatur kan definitivt vara en bidragande orsak till att reptiler går i "dvala", vintervila, brumera eller vilket ord man vill använda :-) 

Både temperatursänkning, färre ljustimmar brukar sätta igång en process hos dom flesta reptiler. 

Låter väldigt vågat att ha ett terrarium där ni inte vet temperaturen. Särskilt då solande dagaktiva ödlor behöver en ofta väldigt varm zon i terrariet. 

Så antagligen har temperaturen gått ner i terrariet och ödlan tolkar det som att kyligare årstider är på gång.. Min gissning iaf. 

47
15
lensy:
Jonas_ skrev:
Låter väldigt vågat att ha ett terrarium där ni inte vet temperaturen. Särskilt då solande dagaktiva ödlor behöver en ofta väldigt varm zon i terrariet.


Vi har termometer i terrariet med jämna mellanrum, så vi har koll på att hon har det tillräckligt varmt. Det är inte en för ändamålet anpassad termometer, därför vill vi inte ha den där hela tiden. Men vi har koll - utom precis nu, då vi inte dubbelkollat effekten av att ha lägre watt i nuvarande lampa...  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild