Skaffa grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
Hej

Då börjar jag bli mer & mer sugen på att skaffa grodor. Kommer ha ett stort terrarium ledigt & klart inom kort. Håller på att göra i ordning. Kommer inte stressa att skaffa grodor dock utan det får gärna gå ett tag.
Jag tror jag har klart för mig vad jag vill ha men har ändå lite frågor.

Terrariumet är 90-45-90 el 75-55-90
Inte bestämt än vilket de ska gå i.

Jag tror jag bestämt mig för pilgift
Jag har tänkt mig Dendrobates tinctorius azureus av dessa anledningar:
Rel tyst art
Älskar den blå färgen
Tycker storleken är lagom, vill inte ha stora grodor.

Inte så förtjust i att de endast äter smått men jag har både bananflugeodlingar igång redan för andra djur samt flera gråsuggearter & hoppstjärtar.

Frågor:
1. Vattendel. Jag har förstått att luftfuktigheten ska vara hög & tillgång till vatten ska de ha. Även om jag gör väldigt välarbetat terrarium & lägger bra med tid på djuren så vet jag sedan tidigare att det är bökigt med vatten. Det ska finnas pump & det ska bytas vatten osv. Jag vill helst inte ha stående vatten, iaf inte större samlingar. Inte heller vattenfall. Just där vill jag hålla det enkelt. Är det ok att ha text vattensamlingar ett par stycken i tex mindre foderskålar? Alltså lågt. Som jag enkelt kan byta & göra rent. Som jag förstått det behöver de inte djupare & större? Vare sig för att kunna simma el lägga ägg. Har jag förstått rätt?

2. Temperatur. Jag har läst mkt om detta med. Har inte satt igång belysning mm än i terrariumen men är det lämpligt med 29 grader precis under lampor & dalande ned till 22gr längst ned? Har läst 22-27 grader men det brukar bli lite varmare i högre burkar alla högst upp för att kunna uppnå det. Iaf i de jag har igång nu.

3. Tycker ni att jag väljer en lämplig art? Är den vanlig & tråkig kanske? Har svårt att tycka ngn annan är finare än denna dock.

4. Hur många kan vara lämpligt? Jag vill kunna ha minst en av varje kön för det vore ju kul om de kan bli fler. Är 3st lämpligt? Jag har tänkt köpa icke helt adulta då jag vill veta att de inte är gamla, är det omöjligt att veta kön? Vet att det är rätt svårt även när de är adulta. Hur gör jag för att verkligen veta att jag får olika kön? Är risken när man köper 3-4st från samma kläckning att de har samma kön? Tänker om de är kläckta i samma temp etc...?

5. Pilgift.se, är det där man enklast hittar säljare el finns det här med? :)


5058
3824
Tropfrog:
Haha, jag tänkte nog att du skulle tänka på grodor förr eller senare. Känner igen typen :)


1: De flesta har inte vattendel till sina grodor. Egentligen räcker det med några bromelior som samlar vatten i sina kronor för små grodor. Dessutom mer naturligt. När de blir större är det bra att ha fler vattensamlingar så att de har lättare att lägga ägg. Små hyddor av kokosskal över petriskålar är perfekt för tinctorius. Men tomma filmrulleburkar funkar bra också.

2: pilgiftsgrodor är ohyggligt mycket mer känsliga för hög än för låg temperatur. Men i ett så stort terrarium som du funderar på brukar de alltid hitta platser med rätt microklimat. Det gör inget om det är för varmt längst upp så länge det är bra på botten. Det är där azureus håller till mest.

3: När jag började med pilgiftsgrodor för över 20 år sedan så var azureus en egen art och ganska så ny i Sverige. Den var dyr och alla ville ha den. Idag är den billig och vanlig, men ändå en groda som nästan alla vill ha. Bry dig inte om att den är vanlig, den är fortfarande fin och ett bra nybörjarval. Det enda jag funderar på är att du tänker dig ett väldigt högt terrarium med en av de mest markbundna arterna. De kommer inte att utnyttja hela höjden som andra grodor skulle gjort. Om du inte ser detta som ett problem så kör bara.

4: azureus är en sort som går mycket bra i grupp. I ett så stort terrarium tycker jag att man skall ta i. Köp en rejäl grupp på 4-6 st. Skulle könsfördelningen bli skev är det bara att sälja av några när de är vuxna. Det finns ingen känd miljöfaktor som påverkar könsfördelningen. Det vanligast i en kull är 50/50 eller i närheten. Det enda sättet att helt säkert veta kön är vid leksässong, via sång och parning. Sången från azureus är dock inte särskilt lätt att höra.

5: jag anser att man skall köpa pilgiftsgrodor direkt från uppfödare. De är inte så enkla att "förvara" hos rena säljare, bättre om de går hos uppfödare tills de säljs. Många  uppfödare finns på pilgift.se, men även några här. På mässorna runt om i Sverige brukar det finnas många säljare. Men som sagt, köp bara av de som fött upp själv. Sds Groddag är ett bra ställe att handla grodor. Där samlas massor av uppfödare på ett och samma ställe. 

Visst bor du söder om Göteborg? Jag vet en som odlar i Kållered och en i Falkenberg. Ta det via pm när det börjar bli aktuellt, så kan jag kolla åt dig då.

Mvh
Magnus 



256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Haha, jag tänkte nog att du skulle tänka på grodor förr eller senare. Känner igen typen :)


1: De flesta har inte vattendel till sina grodor. Egentligen räcker det med några bromelior som samlar vatten i sina kronor för små grodor. Dessutom mer naturligt. När de blir större är det bra att ha fler vattensamlingar så att de har lättare att lägga ägg. Små hyddor av kokosskal över petriskålar är perfekt för tinctorius. Men tomma filmrulleburkar funkar bra också.

2: pilgiftsgrodor är ohyggligt mycket mer känsliga för hög än för låg temperatur. Men i ett så stort terrarium som du funderar på brukar de alltid hitta platser med rätt microklimat. Det gör inget om det är för varmt längst upp så länge det är bra på botten. Det är där azureus håller till mest.

3: När jag började med pilgiftsgrodor för över 20 år sedan så var azureus en egen art och ganska så ny i Sverige. Den var dyr och alla ville ha den. Idag är den billig och vanlig, men ändå en groda som nästan alla vill ha. Bry dig inte om att den är vanlig, den är fortfarande fin och ett bra nybörjarval. Det enda jag funderar på är att du tänker dig ett väldigt högt terrarium med en av de mest markbundna arterna. De kommer inte att utnyttja hela höjden som andra grodor skulle gjort. Om du inte ser detta som ett problem så kör bara.

4: azureus är en sort som går mycket bra i grupp. I ett så stort terrarium tycker jag att man skall ta i. Köp en rejäl grupp på 4-6 st. Skulle könsfördelningen bli skev är det bara att sälja av några när de är vuxna. Det finns ingen känd miljöfaktor som påverkar könsfördelningen. Det vanligast i en kull är 50/50 eller i närheten. Det enda sättet att helt säkert veta kön är vid leksässong, via sång och parning. Sången från azureus är dock inte särskilt lätt att höra.

5: jag anser att man skall köpa pilgiftsgrodor direkt från uppfödare. De är inte så enkla att "förvara" hos rena säljare, bättre om de går hos uppfödare tills de säljs. Många  uppfödare finns på pilgift.se, men även några här. På mässorna runt om i Sverige brukar det finnas många säljare. Men som sagt, köp bara av de som fött upp själv. Sds Groddag är ett bra ställe att handla grodor. Där samlas massor av uppfödare på ett och samma ställe. 

Visst bor du söder om Göteborg? Jag vet en som odlar i Kållered och en i Falkenberg. Ta det via pm när det börjar bli aktuellt, så kan jag kolla åt dig då.

Mvh
Magnus 




Hahaha, & tanken slog mig faktiskt att det blir du som ger mig svar & hjälp. :)
Skönt det med vattnet, då kan jag ha det som jag tänkt utan bekymmer.

Skönt även det med värmen, behöver inte oroa mig för det heller. :)

Ok får bli att jag skaffar ytterligare ett par kanske, typ 4-5st totalt då. Ska kika på uppfödare så småningom på pilgift.se. Men då har jag bättre kunskap nu & det känns ganska redo. Tack!
Och jag kontaktar dig när det närmar sig men vore ju bra om det fanns uppfödare så nära. Precis, bor i Lindome.

Ska se om jag hittar ficus pumila det närmsta, annars så får kan kontakta dig för den andre ficus-sorten du hade. Har du ngn rotad stickling på den?

Tack

5058
3824
Tropfrog:
Jag har ingen rotad stickling just nu, men några på gång. Det är rätt så stor skillnad på pumila och punctata.

Pumila: kommer från Sydamerika och växer oerhört snabbt. Den är mycket tålig för fysisk stress.

Punctata: kommer från Asien och växer relativt långsamt. Den är ganska så känslig för fysisk stress.

De flesta som planterar pumila ångrar sig inom ett par år, ofta tidigare också. Den kräver en hel del trimning när den etablerat sig annars stryper den all annan växtlighet. Normalt sett tycker jag att punctata är ett bättre val. Men de större grodorna kan trasa sönder den när de klättrar runt. Nu klättrar inte azureus jättemycket, men ibland, så det kan bli ett problem.

Båda tycker jag passar bäst i mindre terrarium. I större kan man kosta på sig kypare med större blad. Kanske rent av mer än en sort? Det finns en hel del krypande växter att välja på. Jag har själv valt Alsobia dianthiflora, microgramma nitida och Ficus punctata.

Om (när?) det blir en burk till är jag sugen på macgravia umbellata, Pyrrosia piloselloides och kanske Cissus amazonica.

Du har ännu lite större burk än jag. Skulle jag ha det så skulle jag titta på klättrande philodendron och monstera.

Jag vet....Det blir lite name dropping. Kan bli lite förvirrande i början. Men det finns ju så himla många fina. Krypande Ficus är ett lite tråkigt val i min mening.

Vi är några Göteborgare som skall göra en växtbeställning från Tyskland till våren. Exakt varifrån beror på utbudet just då. Hör av dig på pm om du vill vara med.

Mvh
Magnus

256
35
huckerby:
Ja kanske är F Pumila ändå bättre för mig då av de två. (?) Får fundera. Men klimatet spelar ingen roll i valet el? Asien låter inte lika bombsäkert regnskog?
Jag har även flera klätrande med större blad, briljerar inte med de vetenskapliga namnen nu :)
Gullranka, zebrablad, silverranka
Sedan håller jag på att rota några vandrande jude- & peperomia- -sticklingar men de har ju mindre blad.
Får se vad jag använder av dessa.
Peperomian verkar ju gå sönder hur lätt som helst så den är väl tveksam om jag använder ngnsin i ngt terrarium.
Monstera har jag tänkt ha den med. Har ganska mkt till jag samlat på mig men saknar just en liten småbladig.

Tanken är väl att jag en liten del av terrariet ha en vägg täckt med en klättrande småbladig som täcker hela väggen. Tror inte jag kommer ha bekymmer med att klippa & ansa men som du säger kan det ju komma i framtiden kanske.

Pyrrosia piloselloides såg ju riktigt fin ut. Vart lever den i världen?

Håller med, finns så mkt fint & roligt. :)
Tack för inbjudan, ska ha det i åtanke.

117
99
Lancehead:
Klätterfikus kommer från Asien.

5058
3824
Tropfrog:
Lancehead skrev:
Klätterfikus kommer från Asien.


Sedär, så lärde man sig något nytt idag också. Lita aldrig på information utan att kolla upp själv.

Till ts: om du inte är ute efter en specifik biotoper så spelar det egentligen ingen roll var de kommer ifrån. Många av de mest spännande regnskogsväxterna kommer enligt min mening från Asien.

Mvh
Magnus 

37
19
Dazza81:
mitt tips är att läs på ORDENTLIGT om de olika arterna som du är evt intresserad av samt ställ dina frågor på pilgift.se eller på Svenska Dendrobatidsällskapets facebook sida

5058
3824
Tropfrog:
Jo glömde att säga. Azureus honor tenderar att bli lite sura mot varandra. De konkurrerar om hanarna. Skall man hålla dem i grupp så blir man oftast tvungen att ta bort överflödiga honor. Och de brukar inte vara jättelätta att bli av med. De som odlar föredrar att hålla dem i par.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild