Tips på växter till ett litet terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
209
AndreasB:
Hej,

Söker tips på små växter som skulle kunna passa i bakgrunden på detta lilla 20x20x40 terrariet.

Har försökt med Ficus pumila, men det går inte så bra. Sticklingarna nere till vänster har dött och de där uppe går inte bra. I mitt andra större terrarium, växter den som bara den.

Idén var att Ficus pumila skulle sprida och fästa sig längs bakgrunden.



5092
3863
Tropfrog:
Egentligen finns det inte mycket som slår pumilan i enkelhet. Om den inte trivs däri så finns det ingen anledning att stoppa in svårare växter.

Se över ljus och luftfuktighet. Något är inte som det ska i burken.

Mvh
Magnus 

273
209
AndreasB:
Ok.

Båda burkarna har en sådan här www.exo-terra.com/en/products/natural_light.php som står på mellan 8-19.

Luftfuktighet är 70-80 i det stora. Har inte mätt i det lilla än.

321
444
Daniel_S:
Sticklingar skriver du. Antar att det är orotade sticklingar du haft? Ta en rotad planta istället, då kommer du lyckas. Det kan vara svårt att få orotade sticklingar från pumila att överleva. 

5092
3863
Tropfrog:
Det tar lång tid att rota sticklingar. De går ner något under aklimatiseringen. Jag tror att den där uppe fortfarande har möjlighet att klara sig. Ge inte upp ännu.

Som Daniel skrev, rotade plantor är enklare att aklimatisera.

Mvh
Magnus 

47
48
Bananqaj:
skulle vara snyggt med lite javamossa så det blir lite mer grönt

21
11
Bambii:
Min Fikus stortrivs i terrariet, har du testat att inte ta stickling och istället plantera en rotad växt som ovan skriver ? :) 

273
209
AndreasB:
Bananqaj skrev:
skulle vara snyggt med lite javamossa så det blir lite mer grönt



Mossa är skitsnyggt, men jag tror det blir för svårt att hålla i liv. Men ja tanken är att plantera in lite mer grönt.

273
209
AndreasB:
Bambii skrev:
Min Fikus stortrivs i terrariet, har du testat att inte ta stickling och istället plantera en rotad växt som ovan skriver ? :) 



Pumilan högst upp är rotad och går bra. Den därnere var ej rotad och dog. Precis som du säger, blir det att köpa en till rotad pumila och plantera i bakgrundsfickan därnere.

Mottager gärna tips om växter ni tror skulle kunna passa och få terrariet fint.

Kommer bli hem till trädlevande fågelspindel (Avicularia, Caribena Psalmopoeus).


5092
3863
Tropfrog:
På bilden ser det ut som att det finns massor av plats för epifyter på grenarna.

Lätta: de flesta tillandsior.
Medelsvåra: bromelior
Lite besvärliga: dvärgorkideer.

Eller så går det ju att sätta klättrare som går upp på grenarna också 

Mossa tycker jag inte att du skall utesluta. Det lättaste är att sätta javamossa, men dusks mossmix är inte jättesvår heller. Det gäller bara att hålla platsen fuktig hela tiden. Mossan dör aldrig riktigt om den torkar. Nästa gång den blir blöt så kommer den igen, så man har massor av möjligheter att experimentera.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild