Hur ofta luftar ni ägglådan? Rutpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
31
kreatur:
Hej, ja som rubriken  lyder så ska jag strax börja bygga en äggkläckare. Den kommer att byggas i frigolit och värmematta. Själva ägglådan kommet att vara i plast med värmeceluit ? Endel luftar äggen då on då men hur ofta och hur länge ? Hur ska jag göra så att det inte blir kondens i själva ägglådorna så att det inte droppar vatten ? 

Mvh danne

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Se till att göra ett par hål i ägglådan med så att det går luft igenom. Angående kondensen så kan du försöka se till att locket på ägglådan sluttar alternativt luta själva ägglådan litegrann (Akta så inte äggen välter bara!) så kommer droppar glida ner mot kanten.

Jag upplever dock att det inte är något större problem med kondensen i en torrkläckare likt den du tänkt göra.


Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Jag kläcker mina pytonägg i stängda lådor utan lufthål :-) öppnar och luftar några minuter ca.1 gång i veckan. Angående kondens i lådorna så kommer man inte ifrån det då värmen och luftfuktigheten är höga, kläcker mina på ungefär 30,5 - 31 grader. Luftfuktighet närmare 100 gissningsvis. 

Jag har löst det så att jag har snedställda glasskivor över äggen i lådorna, kondensen/dropparna åker då på glaset ner i hörnet på lådan och droppar inte ner från taket exempelvis. Hoppas du förstår hur jag menade, har tyvärr ingen bild här och nu .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild