Rivmärken på leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
ineess:
Hej! Min kompis leopardgecko har dessa rivmärken vid armhålan och lite på magen. Det är en hona som delar terrarium med en annan hona. Jag och min kompis är oroliga ifall något värre kanske händer snart. Geckosarna har bott i samma bur sen de var runt 2 månader gamla(de är ett år nu) Vi ska försöka separera dem så snart som möjligt. Borde vi ta henne till veterinären?

56
24
LeopardGecko_13:
ineess skrev:
Hej! Min kompis leopardgecko har dessa rivmärken vid armhålan och lite på magen. Det är en hona som delar terrarium med en annan hona. Jag och min kompis är oroliga ifall något värre kanske händer snart. Geckosarna har bott i samma bur sen de var runt 2 månader gamla(de är ett år nu) Vi ska försöka separera dem så snart som möjligt. Borde vi ta henne till veterinären?

Ni behöver nog inte ta henne till veterinären så länge ni håller såren rena, om de verkar infekterade eller liknande så måste ni ta henne till veterinär asap. Men jag skulle rekommendera att ta henne till veterinär ändå för säkerhets skull :)
Leopardgeckos ska inte bo tillsammans, de är inte särskillt sociala djur, och definitift inte flockdjur.
Kan du lägga upp en bild på terrariet?

8
0
ineess:
ok, här är en bild på terrariet

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

En bekant till mig hade två leopardgeckos tillsammans... Trots att jag påtalat vid flera tillfällen att reptiler är solitära djur fick min kompis lära sig den hårda vägen :/ Den ena geckon bet frambenet av den andra.. Dom hade vid tillfället bott ihop i närmare 4års tid. Så visst funkar det att hålla reptiler i grupp, men bara tills reptilen säger ifrån själv :)

Poängen då. Sära omedelbart på ödlorna! Dom kommer med största säkerhet fortsätta bråka och det brukar bli allvarligare med tiden. Unga ödlor bråkar sällan. Könsmogna ödlor vill bo ensamma.

OM ni nu ändå väljer att fortsätta hålla ödlorna ihop måste ni skaffa större terrarium med betydligt fler gömställen. Den jagade individen måste kunna komma undan den som är dominant i terrariet.

Men hur ni än väljer att göra så landar vi ändå i att reptiler är solitära djur. Dvs ensamlevande. Och bör självklart få leva så även i fångenskap, tycker jag :)

Veterinär kan ni nog lugna er med, dom har mycket bra läkkött! Håll koll & håll rent sålänge bara.

Lycka till.


8
0
ineess:
ok, tack så jättemycket!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild