kan jag få en pie om jag avlar en normal med 50%pie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
2
thatguy:
som det står ovan, hittar inga svar på google

163
103
Melsson:
Beror på vilken gen som är dominant, är ganska säker på att pie är dominant och så skulle du få 50% normal och 50% pie. 

163
103
Melsson:
Kollade upp och piebald verkar vara ressessiv, alltså skulle du få 50% normal het. Pie

163
103
Melsson:
Menade 100%

117
99
Lancehead:
Svar nej. Det statistiska utfallet blir 50% heterozygota för piebald och 50% normala.

163
103
Melsson:
Lancehead skrev:
Svar nej. Det statistiska utfallet blir 50% heterozygota för piebald och 50% normala.

Nja för om du har en piebald består den ju av två ressessiva gener då blir de 100% het. Däremot om du har en het pie så får du 50% het pies. 

117
99
Lancehead:
Det är möjligt att jag missförstår vad TS menar med 50% pied. Jag tolkar det som attdjuret är heterozygot för anlaget. 

163
103
Melsson:
Lancehead skrev:
Det är möjligt att jag missförstår vad TS menar med 50% pied. Jag tolkar det som attdjuret är heterozygot för anlaget. 

Aha 8kej sorry. 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

Något man definitivt bör tänka på vid den här typen av avel... När man parar individer som är het för ett anlag som inte visar sig får man alltid massor med normalfärgade ungar i kullen också. Och vi alla vet säkert hur marknaden för normalfärgade kungspytons ser ut :)

Avlar man fram djur har man ansvar för att bli av med dessa också. Många säljer ju ungarna som foder och det är i mina ögon bättre än att slumpa eller skänka iväg dom.

Som svar på trådskaparens fråga: Nej :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild