stor nybörjargecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
ineess:
hej! jag har en fråga: finns det någon typ av gecko som blir större än 25 cm och passar bra för nybörjare? den ska helst vara enkel att hitta i djuraffärer och mässor osv.

p.s jag vet redan om leopardgecko

42
14
Terty55:
Det är ingen gecko, men dabbagamer är riktigt fina och trevliga ödlor som bara käkar grönsaker. U. ornata blir cirka 30-35 cm.

504
396
Crippa:
Phelsuma grandis hittar du i en del djuraffärer samt mässor och blir upp mot 30cm men oavsett vad man köper så behöver man endå läsa på ordentligt innan så det är inte bara att köpa vilken stor gecko som helst utan att göra lite egen research! Får man fråga varför den ska vara över 25cm? Ska den hållas i fuktigt terrarium? Dags/nattdjur? Finns många saker att tänka på när det gäller alla olika sorters reptiler!

8
0
ineess:
tack för svaret! anledningen till att jag ville att den skulle vara över 25 cm var endast för att jag tycker det verkar vara intressant att ha en stor gecko helt enkelt. jag har gjort reasearch på olika sorters gecko och många av de avsedda för nybörjare verkade vara 10-20 cm långa och jag bara undrade om det fanns en som var större än det (-:

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Tänk dock på att Phelsuma-arter inte ska hanteras då de har känslig hud och är snabba och lättstressade.

Tokajgeckos finns ju med, men de är väl kanske inte superbra nybörjarödlor då de inte drar sig ifrån att bitas, och släpper inte i första taget vid ett bett.

Är du nybörjare och vill ha en större ödla än 25 cm, så skulle jag nog säga att det finns bättre alternativ än geckos. Dabbagam (som Terty55 nämner), skäggagam, blåtungad skink m.m.

504
396
Crippa:
ineess skrev:
tack för svaret! anledningen till att jag ville att den skulle vara över 25 cm var endast för att jag tycker det verkar vara intressant att ha en stor gecko helt enkelt. jag har gjort reasearch på olika sorters gecko och många av de avsedda för nybörjare verkade vara 10-20 cm långa och jag bara undrade om det fanns en som var större än det (-:

Isåfall är Leachianus något för dig, upp mot 30-40 cm dock rätt dyra och svårare att få tag i. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild