Majsorm bedding

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
zimme:
Är reptilbark ett bra val? Jag köpte in en stor påse utan att riktigt tänka på vad som är optimalt för just majsorm?
Och om man nu vill byta bedding är detta okej eller det rekommenderas inte?

(Helt ny ägare av orm och det är en bebis om detta spelar roll?

16
31
nigrita:

Har du kikat på skötselråden som finns här på sidan? 

Där finns antagligen svar på de flesta av dina frågor :) 


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Jag föredrar att blanda olika material i botten för ett mer naturligt utseende :) Min blandning håller dessutom fukt riktigt bra, speciellt om man kör djupare än några cm substrat.

Jag brukar använda mig av torv eller torvmull som bas. Sen tillsätta en del sand, täckbark, mossa och löv, mängden varierar jag beroende vilken art jag håller på med. Till mina blodpytons som vill ha rejält fuktigt är det exempelvis betydligt mindre sand och mer mossa och löv än till rutpytons bl.a.

Mycket av det man väljer som bottenmaterial är en smaksak för oss ägare. Men man bör tänka på vad som är syftet med materialet. Är det en grävande art te.x? Lever den där det är torrt? Fuktigt? Blött? Eller nuddar den nästan aldrig botten på terrariet? :)

Lycka till.

Förresten.. jag köper torven på en blomsteraffär, COOP, granngården eller plantagen. Skulle ruinera mig stenhårt att gå till zoobutiken :D

Löv och mossa finns det rätt mycket utomhus av.. speciellt nu på hösten.


9
2
zimme:
Jonas_ skrev:
Jag föredrar att blanda olika material i botten för ett mer naturligt utseende :) Min blandning håller dessutom fukt riktigt bra, speciellt om man kör djupare än några cm substrat.

Jag brukar använda mig av torv eller torvmull som bas. Sen tillsätta en del sand, täckbark, mossa och löv, mängden varierar jag beroende vilken art jag håller på med. Till mina blodpytons som vill ha rejält fuktigt är det exempelvis betydligt mindre sand och mer mossa och löv än till rutpytons bl.a.

Mycket av det man väljer som bottenmaterial är en smaksak för oss ägare. Men man bör tänka på vad som är syftet med materialet. Är det en grävande art te.x? Lever den där det är torrt? Fuktigt? Blött? Eller nuddar den nästan aldrig botten på terrariet? :)

Lycka till.

Förresten.. jag köper torven på en blomsteraffär, COOP, granngården eller plantagen. Skulle ruinera mig stenhårt att gå till zoobutiken :D

Löv och mossa finns det rätt mycket utomhus av.. speciellt nu på hösten.



Tack så jätte mycket

9
2
zimme:
zimme skrev:


Tack så jätte mycket


En fråga till bara! är det dumt att ta upp ormen en liten stund om dagen när den bara varit här ett par dagar?

5088
3861
Tropfrog:
zimme skrev:


En fråga till bara! är det dumt att ta upp ormen en liten stund om dagen när den bara varit här ett par dagar?


Japp, det är det. Hanterar gör man bara när det är absolut nödvändigt. En nyinflyttad orm kan du låta vara i ett par månader innan du plockar ut första gången.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

zimme skrev:


En fråga till bara! är det dumt att ta upp ormen en liten stund om dagen när den bara varit här ett par dagar?


Kort och enkelt, ja det är dumt och onödigt :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild