Bygga terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
15
Nightbluereptiles:
Hej! Ska bygga 4 st terrarium som en stapel, måtten ska vara 90*50*50 l*b*h, ska använda mig av osb 10 eller 11 mm tjock, men då till frågan behöver jag använda mig av reglar? Och i så fall hur ska jag placera dem? :) 

281
366
Cartaq:
Nightbluereptiles skrev:
Hej! Ska bygga 4 st terrarium som en stapel, måtten ska vara 90*50*50 l*b*h, ska använda mig av osb 10 eller 11 mm tjock, men då till frågan behöver jag använda mig av reglar? Och i så fall hur ska jag placera dem? :) 

Med tanke på den belastningen som kommer att vara i terrariet så rekommenderas en reglad konstruktion. 2”x2” (45x45mm) är det vanligaste att använda sig utav. Jag klöv 25x25mm för att komma ner i dimension på senaste bygget. Använd trallskruv så att skruvhuvudet går in i skivorna.

Reglarna placeras lättast genom att de skruvas i väggdel från utsidan där nästkommande golv ansluter. Du skjuter därefter in golvdelen som en Ikeahylla, som med fördel även denna skruvas fast i den liggande regelkonstruktionen som den vilar på.

1660
776
fluffis:
Vad kul!
Du får gärna kolla in hur jag har gjort mitt bygge:
www.terrariedjur.se/forum/thread/82/

14
15
Nightbluereptiles:
Tack så mycket för svar :) 

14
15
Nightbluereptiles:
Nu börjar det ta sig, 4 st är nu ihopbyggda. Ändrade lite på måtten då skivorna som var 10 mm tjocka var större än de på 11 mm så måtten på de 4 blev 100*50*50, nu ska det borras hål för ventilation sen ska de slipas och målas. Jag har även köpt material till 4 st till fast de kommer bli mycket mindre ca 45*50*50

14
15
Nightbluereptiles:
Nu har det hänt ännu mera, den lilla stapeln är ihopsatt och hålen för ventilation är borrade. Och nu håller jag på att måla sista lagret färg på stora stapeln men hade helt glömt hålen för belysning och värme så de ska borras och målas :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild