Mönster/Patterns på majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
meicoh28:
Någon som vet vad man kallar det när ormen har 2 mönster 50/50 på kroppen?

94
57
Wolhardt:
meicoh28 skrev:
Någon som vet vad man kallar det när ormen har 2 mönster 50/50 på kroppen?


Ser ut som Snow i färgerna (Amel+Anery) + Motley (det prickiga, ibland delvis stripe)

97
93
knotan:
Som Wolhardt redan skrivit så kallas mönstret för motley. Motleys kan vara väldigt variabla i utseende (från "randiga" till nästan helt normala sadlar) de har dock alltid en helt vit buk. Ians vivarium är en bra hemsida som har en bra morfguide om man vill kolla lite hur olika morfer kan se ut. Det du förmodligen har där är som Wolhardt sa en snow motley.

1660
776
fluffis:
Finorm! Mönstret brukar kallas motley/stripe och rent genetiskt är det motley.

97
93
knotan:
Motley och stripe är två alleler (varianter) av samma gen. Ibland används begreppet motley stripe. Oftast menar man nog då att djuret har både en motley och en stripe variant av genen (Man har ju alltid två uppsättningar av en gen. En som man fått från mamma och en från pappa.). Ibland används begreppet för att namnge den stripade varianten av motley-mönstret. Om djuret har en motley och en stripe variant av genen så kommer djuret att uppvisa motley fenotypen (alltså den ser ut som en motley). Det går alltså inte att enbart med ögat avgöra om ett djur har en motley och en stripe gen eller två motley gener.

5099
3873
Tropfrog:
Jag tror bestämt att det blivit något fel i översättning här. Gener är livets byggstenar. Alla djur och växter har en hel massa gener som definierar oss. Jag har svårt att se att man på avlade färgvarianter definierat specifika namngivna gener som påverkar färgen. Det rätta ordet att använda borde vara morph.

Mvh
Magnus 

97
93
knotan:
Morf är väl ett begrepp som används för att beskriva ett specifikt utseende hos en individ (i det här exemplet en snow motley) En morfs utseende styrs ofta av flera gener. I det här fallet rör det sig om tre olika "mutationsanlag" nämligen amel, anery och motley.

Var kanske slarvigt av mig att skriva motley genen. Det jag menade var den variant av genen som vi hobbyister "kommit överens" om att kalla motley.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild