Ok med galvat/zinkbehandlat hönsnät?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Jag håller på och snickrar ihop en bur till vår skäggis. Buren ska fungera som tillfällig vistelseplats när vi städar i terrariumet, byter bottenmaterial osv, men ev också att ha ute en riktigt varm och solig dag. 

Är det ok att ha galvaniserat hönsnät runt buren?

Jag har hört vissa säga att det kan förgifta djuret, iaf om de slickar på det. Tex hittar jag en artikel om att fåglar blir zinkförgiftade när deras mat kommer i kontakt med zinkbehandlade grejer (fagelhobby.nu/lasvart/halsa-och-sjukdom/zinkforgiftning-ett-allvarligt-problem-for-burfaglar/). Samtidigt säljs det galvade nät med det specifika användningsområdet "bygge av djurburar" i beskrivningen av produkten (se tex Granngården www.granngarden.se/svetsat-putsnat-galvaniserat-5-m/p/1167005).

Jag blir förvirrad och vill verkligen inte göra fel så vår ödla blir sjuk!


Om bilden:
Ja, gångjärnen på luckan sitter galet - hjärnan slutade samarbeta... ska vända på luckan så den öppnas i sidled i stället, just nu är det hemskt svårt att nå ner i buren när man har luckan öppen. ;) Det vita i botten är bakstycket på en Ikeabokhylla (Billys?). Någon sorts plast. Ovanpå det ska vi lägga balkongmatta eller vad det heter, så hon slipper halka runt på glatt plast. Detta är som sagt en bur för högst en timmes vistelse per gång, så något jättelyxigt blir det inte. Jag har lite kvar av det vita bokhyllebakstycket, som jag kommer lägga på "taket" så det bildas en hörna med skugga i buren, om man nu har den ute i solen. Hela buren är rätt stor, om jag minns rätt är den 70x90 cm och åtminstone 50 cm hög. Byggd av något jag tror kallas ströar eller något liknande, det är de där små pinnarna som ligger mellan planken på brädgården, som distanser mellan brädorna.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det är helt ok bara akta då det blir vassa pinnar där du klipper av det.

47
15
lensy:
Hoggaforfan skrev:
Det är helt ok bara akta då det blir vassa pinnar där du klipper av det.


Det låter jättebra - och som jag trodde! :) Nätet kommer att fästas på utsidan för att ytterligare säkerhet utöver att jag dessutom försöker klippa och fixa till så det inte blir vasst. Hon bör inte kunna komma åt att riva sig på något. :) 

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Inte för att jag är en expert kring ämnet, haha...men jag använde vanligt fyrkantsnät när jag byggde en hage till de rödörade vattensköldpaddor jag hade tidigare. Det var samma nät som jag hade till bygge av olika kaninburar och jag är rätt säker på att det var galvaniserat nät. Inga problem för sköldpaddorna (vad jag vet i alla fall). 

När det gäller fåglar och zinkförgiftning så är det viktigt att veta att fåglar generellt är betydligt känsligare mot olika saker/för att bli förgiftade än de flesta andra djur. Om man t.ex. steker mat i en teflonpanna så kan fåglar man har i sitt hem avlida av ångorna som blir när teflonet hettas upp. Därför måste man "teflonsanera" sitt hem (finns även andra "anti-stick" beläggningar som har samma "effekt") innan man skaffar fåglar. Köket är en farlig plats för fåglar av andra orsaker också, om man lagar stark mat ex. med chili i så kan fåglarna få problem med andningen osv. Detta är ju ingenting som man ser som problem när man har andra djur i sitt hem (sen kanske teflon inte är nyttigt för någon egentligen). Möss och råttor har t.ex. väldigt känsliga luftvägar (precis som fåglar) men det är inga problem att ha dessa djur i ett hem som t.e.x använder teflon. Att ha möss i köket går t.ex. alldeles utmärkt :-)

Lycka till med burbygget :-)

Mvh/Animallover_1984

47
15
lensy:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

/.../ Det var samma nät som jag hade till bygge av olika kaninburar och jag är rätt säker på att det var galvaniserat nät. Inga problem för sköldpaddorna /.../ 

Lycka till med burbygget :-)


Tack för input. Jag råkade ha det här hönsnätet hemma efter att ha pysslat (gjort monster till trädgården på halloween *moahahaha*). Det verkar inte vara någon fara, så jag kommer använda det till buren. Vred på luckan i går och stämplade fast nät på den. Bara resten kvar... mycket stämplande blir det... ;) 

156
224
Akesson:
"Problemet" med fåglar är att dom använder näbben o tungan till allt o när dom klättra runt så får dom i sig zinken o med tiden blir dom förgiftade
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild