Blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Firedox:
Hej! 

Jag har blivit väldigt intresserad av en blåtungad skink (Northern blue tongue skink, Tiliqua scincoides intermedia). Jag undrar om någon vet en uppfödare eller ett bra sätt att få tag i dom. Vill köpa en unge som man vet könet på. Just nu letar "min" djuraffär efter en men jag skulle helt vilja välja själv och så att man kan prata med uppfödaren direkt. Tack så mycket :)

10
8
elinasvensson:
Så vitt jag vet finns det inga uppfödare i Sverige av just blåtungad skink. Bästa sättet att få tag på dom är på olika mässor och där hittar du förmodligen bara vuxna individer. Finns väl några större reptilaffärer som har inne då och då, men de brukar gå åt rätt snabbt då de verkar vara så pass sällsynta. Annars kan du se om det finns någon omplacering? Har sett annonser då och då, både här på sidan men även facebookgrupper. Skinkar är extremt svåra att köna visuellt, i nästan alla fall krävs det DNA-test för att kunna säkerhetsställa könet till 100%. Det är sjukt vackra och fina ödlor, men som sagt din bästa chansning är nog att kolla på mässor :) 

134
111
Potato:
Könet ser man inte direkt, det går nästan bara att kolla via DNA när dom är större :)
Herpers choise i uppsala kan oftast få tag i uppfödare, annars tycker jag du ska åka till hamm för det finns knappt med uppfödare i sverige :) 

2
0
Firedox:
Misstänkte att det var på mässorna som jag skulle kunna hitta dom. Könet är tyvärr svårt på dom ja men man kan alltid hålla tummarna om man köper en ung Skink eller att man köper en vuxen som man redan vet på. Tack så mycket för svaren :)

5
7
Bushmasterbreeder:
elinasvensson skrev:
Så vitt jag vet finns det inga uppfödare i Sverige av just blåtungad skink. Bästa sättet att få tag på dom är på olika mässor och där hittar du förmodligen bara vuxna individer. Finns väl några större reptilaffärer som har inne då och då, men de brukar gå åt rätt snabbt då de verkar vara så pass sällsynta. Annars kan du se om det finns någon omplacering? Har sett annonser då och då, både här på sidan men även facebookgrupper. Skinkar är extremt svåra att köna visuellt, i nästan alla fall krävs det DNA-test för att kunna säkerhetsställa könet till 100%. Det är sjukt vackra och fina ödlor, men som sagt din bästa chansning är nog att kolla på mässor :) 

Jag föder upp!

5
7
Bushmasterbreeder:
Firedox skrev:
Misstänkte att det var på mässorna som jag skulle kunna hitta dom. Könet är tyvärr svårt på dom ja men man kan alltid hålla tummarna om man köper en ung Skink eller att man köper en vuxen som man redan vet på. Tack så mycket för svaren :)

Jag föder upp:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild