Så... Har idag satt igång med mitt (förutom en liten pall) första bygge någonsin! Tanken är ett terrarium på 180X80X80 (LXDXH) åt min kära Skäggagam Mahapada.
Tänkte efter varje "arbetspass" ladda upp bilder med kommentar här, för er som är intresserade att följa detta storslagna (eller?) verk.
Så; började med att hämta virke. Plywood till botten och baksida. Sedan hade min far en bit ekparkett kvar sedan han la golv, vilket kommer utgöra sidor, tak och under- och överkant på framsidan, för att göra det lite snyggare än trist plyfa.
I övrigt har jag inhandlat, eller plockat fram från verkstaden (skriver med precis allt, för de som är intresserade, även de självklara sakerna):
Trälim
Multibond transparent
Kakelfix
Spackel
En glasskiva på 120x80 (Ska kapas på mitten till två svängdörrar
Två mindre glasskivor på 35x35 till sidorna (kommer såga dessa till cirklar)
Träreglar
Metallnät till ventilationshålen och på taket så UV går igenom
Skruv och spik i mängder
Krokar och skruvar med ögla till kablage och armatur
Gångjärn
Tegelsten, tänkte mura en ställning att ha det på, även mura in en "dörr" där jag kan förvara Vitaminer och andra tillbehör.
Frigolit (att skära ut bakgrund i)
Fogmassa (Att täcka bakgrunden med för naturlig bergskänsla)
Kvar att inhandla (som jag kommer på just nu) är någon giftfri färg till bakgrunden.
Började med att såga ut botten och fästa en regel som stöd:
Sågade sedan ut baksidan till rätt mått och fäste denna med lim och skruv. Sågade även till parketten till rätt storlek för sidorna:
Då parketten legat i en fuktig ladugård var den lite uppsvälld och svår att "klicka" ihop, så blev att fästa en i taget:
Då jag limmade mellan dem, och de var lite sviktande pga fukten och bara fästa i ena sidan så satte jag en tving för att de ska fästa sig rakt:
Såhär långt hann jag alltså idag:
Kommer fortsätta att bygga på lördag eftermiddag förmodligen, så förhoppningsvis kommer lite fler bilder då eller på söndagkväll!
Hoppas det kan vara till hjälp eller bara nöje för någon! :)
Avslutningsvis i detta inlägg bjuder jag på en bild på killen som ska bo där: