60-litersakvarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

456
200
isdrake:

För några år sedan skaffade jag ett 60-liters hexagonformat akvarium. Detta skulle jag ha till att odla foder till min dåvarande sambos sköldpadda. Tyvärr så sket sig allt men jag har hållt igång akvariumet i hopp om att kunna skaffa egnen sköldpadda.

Men jag har fått lägga det projektet på is men känner nu att jag skulle vilja göra något roligt med akvariumet jag har. Istället för att ha det som odlingsakvarium så vill jag jobba med det och göra det riktigt snyggt och skaffa roliga djur. Jag är dessutom riktigt sugen på att göra en bakgrund men då jag inte har några som helst planer på nya burkar så kan jag ju göra ett till akvariumet istället.

Det är förresten ett sånt här akvarium jag har: www.nanoakvarium.se/wp-content/uploads/nanoakvarium-hexagon.jpg

Det är högt, 48 cm. Men bottenytan är enbart 0.13 kvm.

 

Nu är frågan vad för slags djur jag ska satsa på? Egentligen så är jag väldigt förjust i aquaterrarium. Eller snarare så tycker jag det ser väldigt festligt ut om man inte har vatten ända upp i akvariumet utan man har möjlighet att betrakta vattenytan från ovan och ha lite fina flytväxter. Det behöver nödvändigtvis inte ha någon riktig landdel.

Nu undrar jag om det det finns något akvariskt groddjur som skulle trivas i en sån här konstig burk? Fungerar dvärgklogrodor eller är det för högt? För litet? Man kan ju vara väldigt kreativ vid bakgrundbygget och fixa olika platåer så att det inte blir så långt till ytan i hela akvariumet.

 

Annars om groddjur inte fungerar så går jag i tankar på dvärgblåsfiskar eller rasbora galaxy.


342
183
DannyF:
Finns mycket kul som passar. Mycket växter och räkor är alltid snyggt. Krabba kan funk, men kräver en landdel.  Googla nanoaquarium, så hittar du säkert inspiration

67
33
FinnW:
Salamandrar?


456
200
isdrake:

DannyF skrev:
Finn mycket kul som passar. Mycket växter och räkor är alltid snyggt. Krabba kan funka men kräver en land del.  Googla nano aquarium  så hittar du säkert inspiration 


Jo det finns mycket snygga nanoakvarium. :)

 

FinnW skrev:
Salamandrar?



Du får gärna precisera mera. Är det någon/några arter du tänker på? Dom flesta salamandrar verkar för stora. 

 

 


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Dvärgklogroda är nog den enda grodan du kan ha i akvariet. Jag utgår från att du tänk ha det som ett akvarium.
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=h_boettgeri

Det finns små sötvattenskrabbor som inte kräver landdel (Limnopilos naiyanetri).
Om du är intresserad av nanoakvarium kan jag rekommendera räkforumet redbee.
www.redbee.se/




67
33
FinnW:
Du har några mindre arter som skulle passa, bla: Hypselotriton (Cynops) orientalis, Finns några till av Hypselotriton man kan ha men dom är svårare att komma över. Ichthyosaura alpestris, Triturus pygmaeus och dom flesta Lissotriton. Några av dessa kan vara i vatten året om men andra behöver en landdel. Dom som kan vara i vatten hela tiden behöver dock en flytande korksbarkbit som dom kan vila på ibland.

67
33
FinnW:
Man kan bara limma dit en mellanskiva så kan du ha en landdel och en vattendel.

656
344
Johnexotics:
FinnW skrev:
Du har några mindre arter som skulle passa, bla: Hypselotriton (Cynops) orientalis, Finns några till av Hypselotriton man kan ha men dom är svårare att komma över. Ichthyosaura alpestris, Triturus pygmaeus och dom flesta Lissotriton. Några av dessa kan vara i vatten året om men andra behöver en landdel. Dom som kan vara i vatten hela tiden behöver dock en flytande korksbarkbit som dom kan vila på ibland.



Hej ser detta är en gammal tråd men kanske ska byta till mig Ichthyosaura alpestris funka dessa i akvarium mellan 60-100 liter?

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Ja!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild