Lack för 3D prints?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6030
4609
Tropfrog:
Sippo95 skrev:

Ja jag känner att jag inte har nån koll heller... Men vad jag förstått det som så kanb vissa lack och färger ge ifrån sig gifter utan att dom flagnar :/ 

Så kan det nog ha varit historiskt. Men jag har svårt att tro att det finns färger och lacker på den svenska marknaden som är hälsovådliga efter härdning nuförtiden.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
1315
1527
NellyNiklas:

Ni har säkert tänkt på detta redan, men jag nämner det ändå. Detaljer som 3D printas för att användas under solplatsen är inte rekommenderat. Säkert inget nytt för de flesta av oss. Varm plast tenderar att avge gaser och partiklar. 

De snällare platserna vad jag förstår är PLA och PET/PET-G. 

Mvh
Niklas

6030
4609
Tropfrog:
Det finns dessutom inget UV beständigt plast. Det finns plaster som klarar UV mer eller mindre men inget som håller över tid med UV exponering.

Det som händer är att plasten blir allt sprödare över tid. Förr eller senare spricker det. Om man skall prata risker så kan i värsta fall en struktur spricka under tyngden från ett djur som klättrar på den och spetsa djuret med sina skarpa kanter.

Jo, det är extremfall. Men nog ändå mer sannolikt än att djuret skall förgiftas av plast som är täckt med färg och lack eller för den delen av färgen eller lacken själv.

Hade jag tyckt att plast var snyggt hade jag inte oroat mig jättemycket. Men jag gillar naturliga grenar,stenar, löv och levande växter bättre.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild