Tropfrog skrev:
Jag ser inte hur vattnet i fuktlåda med kokosfiber eller mossa skulle vara mindre stillastående än i en svamp.
Bakterier finns absolut i både vatten och luft. Men de behöver mat för att få tillväxt som är problematisk.
Jord innehåller massor av mat och därmed också mycket bakterier. Upp till två trilioner per liter.
En en tvättsvamp kan omöjligen vara mindre luftig än jord. Anaeroba bakterier lever främst på kol som näringskälla vilket det finns massor av I både kokosfibrer och mossa. Men absolut noll i en tvättsvamp. Anaeroba bakterier lever i anaeroba miljöer och dör när de får syre. Våra djur är aldrig någonsin anaeroba och därför utgör inte dessa bakterier något hot för djuren.
Det finns både goda och onda bakterier. De flesta kan vara önskvärda på ett visst ställe, men absolut inte på ett annat. De är alltså både goda och onda beroende på var de är. Till exempel så har vi massor av bakterier i munnen som skulle orsaka katastrofala problem om de hamnade i blodomloppet.
Jag har full förståelse för att man på en vårdavdelning oavsett om man vårdar mäniskor eller djur vill ha absolut sterilt och ser varje bakterie som ett potentiellt problem. Man hanterar redan svaga individer och öppnar ibland upp kroppar och exponerar känsliga delar. Men den sterila tanken fungerar inte särskilt bra i terrarium och naturen är inte steril.
Jag tycker fortfarande att det låter som en god idé och jag skulle våga prova. Inom pilgiftshobbyn är det många som ersatt djup organisk botten med syntetisk filtermatta för akvarium. Den liknar tvättsvamp, men har lite grövre struktur, det skulle kunna vara ett alternativ?
Mvh
Magnus
Missförstå mig rätt, jag är inte alls för en "steril" hållning av reptiler. Jag har själv fått höra fördomar och okunskap från kollegor som fått uppfattningen att samtliga reptiler är någon slags bakteriehärd i sig själv som bör rengöras med klor. Tvärtom så är jag för att uppehålla en hälsosam naturlig bakterieflora och jag menar att bioaktivt i princip alltid är att föredra för ett friskt djur över något som konstant behöver rengöras och putsas.
Patologi är så otroligt mycket mer komplext än vad någon av oss har tid att diskutera såhär på ett forum, och tyvärr har jag inte tid att argumentera för min sak på en vetenskaplig nivå. Hursomhelst så är min teori baserad på erfarenheter jag fått både genom mitt yrke, hobbyn, och i studier, och jag står fast vid min åsikt att risken är större för ökad skadlig bakterieflora i en stel svamp än i jord som kan grävas runt i. Huruvida man vill testa eller inte är upp till en själv men jag kan inte med gott samvete rekommendera det.