Hur mycket substrat till dabbagam/uromastyx?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
kelliegator:
Hej, det här kanske är en dum fråga men jag har googlat hela dagen utan att hitta ett klart svar på denna fråga.

Jag siktar på ett terrarium i trä med måtten 120x60x60 för en dabbagam.

Så som jag fattar det vill ödlan gärna ha ca. 10-15cm djup i substratet för att gräva.

Hur många kg substrat behövs för detta? Min matematik är usel så jag ber om hjälp här.

5293
4048
Tropfrog:
Medeldensiteten på torr sand är 1800 kg/m3 eller rätt och slätt 1,8 kg per liter.

15 cm sand i ditt terrarium har volymen 12×6×1,5 dm= 108 dm3 eller L.

Då väger sanden du behöver 108 l×1,8 kg/l=194,4 kilo.

Densiteten kan skilja mellan olika fraktioner och grundmaterial. Men det ger dig ett hyfsat riktmärke.

Mvh
Magnus 

9
2
kelliegator:
Tropfrog skrev:
Medeldensiteten på torr sand är 1800 kg/m3 eller rätt och slätt 1,8 kg per liter.

15 cm sand i ditt terrarium har volymen 12×6×1,5 dm= 108 dm3 eller L.

Då väger sanden du behöver 108 l×1,8 kg/l=194,4 kilo.

Densiteten kan skilja mellan olika fraktioner och grundmaterial. Men det ger dig ett hyfsat riktmärke.

Mvh
Magnus 

Jag förstår!

Jag funderade på att använda ZooMed excavator clay eller Exo Terra stone desert men det låter rätt dyrt att köpa sådana mängder? Vad för substrat skulle du rekommendera i så fall?

5293
4048
Tropfrog:
Om du skall göra grävbart substrat är lera ingen bra idé. Det blir stenhårt när det torkar.

Nej, köp du lite sand på lösvikt hos din lokala byggvarubutik. Brukar kosta ca 1 kr kilot.

Ett avsevärt dyrare alternativ som många ändå väljer pga färgen är biltema blästersand. Det går på 5 kr kilot.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3126
1727
EmanuelKarl:
Det är vanligt att man blandar ut sanden med torv (50/50) eller liknande för många djur från liknande miljöer. Detta ska tydligen vara lite lättare att gräva i än ren sand. Jag misstänker att det även minskar vikten litegrann. Jag hade nog inte velat ha 194 kg substrat om det gick att undvika ;)

5293
4048
Tropfrog:
Hehe. Jo sand väger ju en hel del. Men jag kommer ifrån akvariehobbyn och höjer inte på ögonbrynen för något mindre än ett ton :)

Mvh
Magnus 

168
248
Akesson:
Ta en titt på hur Uromastyx egentligen lever så kommer du inse att sand är ganska långt ifrån deras levnadsmiljöer.
Använd sten, mycket sten. Allt ifrån regelrätta stenar till makadam.
Alla mina terrarium består at stora, mella och små stenar. sand har jag enbart för att stabilisera stenarna och i övrigt är sanden kraftigt mixard med makadam.
Sten är MYCKET bättre på att absorbera och behålla värmen än vad sand är och förutom stenb så använder jag mig av svarta betongtakpannor vid sollampan.
Dessa fungerar utmärkt som både gömställe och som ett sätt att hålla värmen i rätt nivå.

Inga av mina har något större intresse för att gräva, dom håller sig till sina "hålor" under betongpannorna, men för att erbjuda grävmöjligheter för möjlighhetens skull så har jag plastbackar fyllda med sand. Ibland fuktas sanden för att hjälpa till med ömsning och vid äggläggning.
Är du orolig över vikten så bör det nämas att terrariet bör vara byggt av plywood eller dylikt material.
Inte enbart för hållbarheten men även för träburar håller värmen mycket bättre än glas.

Hur som helst, ta en titt på följande video för att skaffa en bättre förståelse över dessa ödlors naturliga levnadsmiljö.
youtu.be/eCKNDZWgWuw?si=7o-EflCgovn-BNqO
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild