Stort mål sällan eller mindre mål oftare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
31
snakeside:

Vad är egentligen bäst för ormar, att äta ett stort mål mer sällan eller att äta flera mindre mål ofta? Jag tänker vuxna ormar där det handlar om att ge en råttor i mindre storlek oftare eller så stor råtta ormen klarar men mer sällan, alltså inte flera små råttor vid samma matning. Hur påverkas ormens matsmältningssystem? Vad mår den egentligen bäst av?

Jag har försökt hitta information från trovärdiga källor men jag lyckas bara hitta tyckande. Finns det forskning på detta? 


77
29
Insecta:
snakeside skrev:
Vad är egentligen bäst för ormar, att äta ett stort mål mer sällan eller att äta flera mindre mål ofta? Jag tänker vuxna ormar där det handlar om att ge en råttor i mindre storlek oftare eller så stor råtta ormen klarar men mer sällan, alltså inte flera små råttor vid samma matning. Hur påverkas ormens matsmältningssystem? Vad mår den egentligen bäst av?

Jag har försökt hitta information från trovärdiga källor men jag lyckas bara hitta tyckande. Finns det forskning på detta? 


Såvida ormen inte blir tjock, så spelar det nog ingen roll i naturen rör dom sig mycket på natten dvs vilken sorts orm du har och letar mat dom kanske fångar 3 små fåglar eller råttor/möss medans ibland dom hittar något stort då kommer dom ligga väldigt länge gömd tills nästa gång det är dags, vad som är bäst är svårt , men i fångenskap där dom oftast har liten yta att röra sig på så tycker det är mer rimligt mata med stora byten 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Det beror givetvis på många faktorer, inte minst art och miljön i naturligt tillstånd.

Personligen ger jag minde byten mer sällan av vad som "rekommenderas" för den specifika arten (oavsett orm eller ödla). Delvis för att våra djurs motsvarigheter i vilt tillstånd rör sig över avsevärt större områden och därmed bränner mer energi,  äter en mer varierad kost och går längre tid mellan målen.

Övervikt är väldigt vanligt bland våra husdjur, varesig ägare vill erkänna det eller ej. Detta syns väldigt tydligt på inte minst sociala medier. Skäggagamer och varaner med hängande bukar, pytonormar mer veck i skinnet mm.

Dock är storlek endast en liten del i diskussionen. Typ av byte är minst lika viktigt. Jag har själv gått mer åt fågelhållet och kommer även prova reptiler och amfibier i framtiden. 

Jag bör även förtydliga att jag brumerar min orm, där den nu senast gick 5 månader utan mat. Den gick ner ~20gr under den tiden. (~169gr till 145gr). Jag väger och noterar vikten på ormen samt bytet någon gång i månaden, oftast i samband med matning.

Mvh
Niklas

 


209
109
Norrby89:
snakeside skrev:
Vad är egentligen bäst för ormar, att äta ett stort mål mer sällan eller att äta flera mindre mål ofta? Jag tänker vuxna ormar där det handlar om att ge en råttor i mindre storlek oftare eller så stor råtta ormen klarar men mer sällan, alltså inte flera små råttor vid samma matning. Hur påverkas ormens matsmältningssystem? Vad mår den egentligen bäst av?

Jag har försökt hitta information från trovärdiga källor men jag lyckas bara hitta tyckande. Finns det forskning på detta? 


Gör som i det vilda, variera =) 

Vi ger våra boa ormar (eller en av dom då andra är kräsen) väldigt varierande mängd och när, sist för två veckor sen fick han en vaktel som han tog med glädje, matningen innan så va det en råtta på 150g och en kyckling och innan det va det en råtta på 250g

Så tror det bästa är att variera, ett mindre mål så kanske man väntar en vecka och får dom då ett större mål så väntar man 2-2 veckor innan nästa mål. 

36
31
snakeside:
Jag tänker ur ormens matsmältningsssytems perspektiv. För oss människor är det defintivt så att vår mage och tarmar mår bäst om vi äter lagom mycket och ofta, istället för att inte äta alls under dagen för att trycka i oss en enorm middag. Dagens totala kalorinivå kanske är samma men vi mår olika bra av de olika sätten att äta. Ormar är inte människor och fungerar helt annorlunda, men frågan som kom upp i mitt huvud är hur funerar de egentligen? Finns det mekanismer hos orm som gör att de behöver få en paus mellan måltiderna och därför är det fördelaktigare för ormen om den får en stor måltid mer sällan? Eller mår även deras matsmältningssystem bäst av att få mindre måltiden men lite oftare?

Är det någon som vet om det bedrivits någon forskning på detta? 

77
29
Insecta:
snakeside skrev:
Jag tänker ur ormens matsmältningsssytems perspektiv. För oss människor är det defintivt så att vår mage och tarmar mår bäst om vi äter lagom mycket och ofta, istället för att inte äta alls under dagen för att trycka i oss en enorm middag. Dagens totala kalorinivå kanske är samma men vi mår olika bra av de olika sätten att äta. Ormar är inte människor och fungerar helt annorlunda, men frågan som kom upp i mitt huvud är hur funerar de egentligen? Finns det mekanismer hos orm som gör att de behöver få en paus mellan måltiderna och därför är det fördelaktigare för ormen om den får en stor måltid mer sällan? Eller mår även deras matsmältningssystem bäst av att få mindre måltiden men lite oftare?

Är det någon som vet om det bedrivits någon forskning på detta? 

Om om en orm kan hålla sig utan mat i 1 år så borde dom ha en mekanism(metabolism)som gör att dom behöver inte mat ofta
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild