Bygga nytt eller köpa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

58
16
09an:
Hej alla här på terrariedjur!

Jag har en ganska simpel fråga, vilket är mest värt det:
Att köpa ett begagnat terrarium men antagligen behöva vänta och leta länge eller att bygga ett terrarium själv men riskera att det går åt helvete och allt blir jätte dyrt:)
(terrariumet ska vara till en ögonfrans gecko eller liknande ödla)

Mvh Kirix

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
09an skrev:
Hej alla här på terrariedjur!

Jag har en ganska simpel fråga, vilket är mest värt det:
Att köpa ett begagnat terrarium men antagligen behöva vänta och leta länge eller att bygga ett terrarium själv men riskera att det går åt helvete och allt blir jätte dyrt:)
(terrariumet ska vara till en ögonfrans gecko eller liknande ödla)

Mvh Kirix

Att bygga tycker jag är kul, men det är knappt billigare än att köpa nytt (om du kör i helglas, vilket jag absolut hade satsat på till en ögonfransgecko, men formplyfa skulle antagligen vara ett lite billigare alternativ) och kräver en del tid och planering. Jag har själv byggt några små burkar (ca 30*30*30) eftersom jag ville använda platsen på hyllan optimalt och ville ha en viss design på dörrarna, och den storleken kändes hanterbar att bygga i (även om det blev mycket silikonkladd), men jag hade nog inte rekommenderat att bygga något större (ögonfrans kräver ju minst 45*45*60, gärna större) som första bygge om man inte är väldigt händig. 

Det borde inte ta så lång tid innan du hittar något begagnat som passar och det kommer definitivt bli billigast och lättast. 

5088
3861
Tropfrog:
Ett bra alternativ är att köpa ett begagnat glasterrarium och bygga egen bakgrund. Både billigt, snyggt och kul.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:

Beror nog på hur marknaden ser ut där du bor. Är det till just ögonfransar och geckos så är det nog extremt mycket billigare att bygga egna i OSB, vi har börjat planera upp våra nya terrarium till våra boa ormar och ett terrarium på 2,5*0,9*0,9 (Meter) och skulle landa på 800kr plus glas och färg vilket är ENORMT mycket billigare än nytt och begagnat här i Västmaland iallafall.

tyvärr verkar begagnatmarknaden va en aning skev i mitt tycke där ett flera år gammalt terrarium håller på tok för högt värde enligt folk. 

 

Exempel
www.blocket.se/annons/vastmanland/terrarium_exoterra_90x45x45/109431414
2500kr, kostar 3500kr nytt, skulle själv säga snarare 1000kr är mer rimligt.

Men samtidigt så sure man kan ha tur, har köpt ett exo terra 60x45x60 och ett 45x45x60 (BxDxH) och betalade 500kr för båda (ena va extremt skitig och andra va ena dörren lite trasig) vilket ändå kändes helt okej.


14
9
Zie:
Norrby89 skrev:
Exempel

www.blocket.se/annons/vastmanland/terrarium_exoterra_90x45x45/109431414
2500kr, kostar 3500kr nytt, skulle själv säga snarare 1000kr är mer rimligt.



10000 nypris! Jösses undrar vart dom köpt det där terrariet. Och Tillbehören där inne om dom ens följer med går max på en tusenlapp.


209
109
Norrby89:
Zie skrev:


10000 nypris! Jösses undrar vart dom köpt det där terrariet. Och Tillbehören där inne om dom ens följer med går max på en tusenlapp.



Är säkert ett rimligt pris av någon som köpt hos på lokala zoo affären, någon form av kitt med djur, vet själv att våran lokala zoo butik som har reptilgrejer så är priserna på vissa saker helt hutlösa. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild