Hur väljer man rätt termostat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Syrax:
Jag försöker komma på vad för termostat jag ska ha till mitt terrarium, och ser att de är många olika W och olika typer av termostater. Jag vill använda den till värmematta,  vad ska man tänka på och hur vet man vilken man ska ha?????

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Syrax skrev:
Jag försöker komma på vad för termostat jag ska ha till mitt terrarium, och ser att de är många olika W och olika typer av termostater. Jag vill använda den till värmematta,  vad ska man tänka på och hur vet man vilken man ska ha?????


Till vilket djur/art?

Val av termostat (on/off eller digitalt dimmande) beror mycket på hur mycket utrustning du vill koppla till den. Min uppfattning är att termostaten bör kunna hantera dubbla effektennav det du tänkt koppla in. Tänker du koppla utrustning som sammanlagt kräver 150w effekt så välj en termostat som är anpassad till 300w, tex. 

on/off eller dimmande. Viss utrustning lever längre med en dimmande än med en on/off. 

Jag använder själv en "Habiatat" digital dimning termostat för Max 600w. Väldigt nöjd med den. Lite extra funktioner som kanske inte alla har nytta av. 


5061
3826
Tropfrog:
Till värmematta räcker on/off mycket väl.

Har inte hört det där med dubbel kapacitet, vad är anledningen till det?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Till värmematta räcker on/off mycket väl.

Har inte hört det där med dubbel kapacitet, vad är anledningen till det?

Mvh
Magnus 


Inte helt säker tillvarför faktiskt och kan inte minnas i vilket sammanhang det sades eller vart jag läste det någonstans. Jag skulle kunna tänka mig att det är liknande tankegång som vid ett nätaggregat till en dator exempelvis, att man vill ha buffert till maximal effektuttag. I detta fallet är det kanske mer åt maximal säkringskapacitet. 

Tänker inte svära vid det, men väljer att nämna det, som en parantes, till dess att jag faktiskt hittar en källa.

Edit: 1

Hittade detta för termostater för värme till hus. Storleksordningen tusentals watt, men samma resonemang bör gälla för alla applikationer oavsett storlek.

"Thermostats can control multiple heaters, but how many depends on the wattage of the heaters. Be careful not to exceed the maximum thermostat wattage, by only using up to 80% of the maximum wattage. Relays and transformers may be required."

källa: www.homelectrical.com/what-you-need-know-about-heaters-and-thermostats-wattage.6.html

Så inte dubbla kapaciteten, utan maximalt 80% av termostatens kapacitet.


2
0
Syrax:
NellyNiklas skrev:


 

Till vilket djur/art?

Val av termostat (on/off eller digitalt dimmande) beror mycket på hur mycket utrustning du vill koppla till den. Min uppfattning är att termostaten bör kunna hantera dubbla effektennav det du tänkt koppla in. Tänker du koppla utrustning som sammanlagt kräver 150w effekt så välj en termostat som är anpassad till 300w, tex. 

on/off eller dimmande. Viss utrustning lever längre med en dimmande än med en on/off. 

Jag använder själv en "Habiatat" digital dimning termostat för Max 600w. Väldigt nöjd med den. Lite extra funktioner som kanske inte alla har nytta av. 



En kungspyton är tanken. Jag bör alltså bara gå efter vad för W som står på  värmemattan, och sen är on/off eller dimmer lite av en preferens typ?

5061
3826
Tropfrog:
Syrax skrev:


En kungspyton är tanken. Jag bör alltså bara gå efter vad för W som står på  värmemattan, och sen är on/off eller dimmer lite av en preferens typ?


Termostaten skall klara minst samma W som mattan, men kan ha hur hög kapacitet som helst. Att ha termostat som har lite överkapacitet skadar inte om du skulle behöva skaffa starkare matta i framtiden. Tex vid uppgradering av terrarium.

Dimmer är främst om man har värmelampa. Tråkigt om lampan blinkar disko :). För värmematta funkar on/off bra.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Syrax skrev:


En kungspyton är tanken. Jag bör alltså bara gå efter vad för W som står på  värmemattan, och sen är on/off eller dimmer lite av en preferens typ?


Det stämmer. Om värmemattan kräver exempelvis 80W vid full effekt så bör du ha en termostat som kan hantera ytterligare 20% ovanpå det. (I detta exemplet 100w minimum. Personligen hade jag tittat på något som kan hantera mer för att säkra framtida utrustningstillägg).

Använder du enbart värmematta så funkar en on/off termostat fint.  Det finns termostater med basic och mer avancerade funktioner. Du får fundera vad du önskar få ut av din termostat och vilka uppgifter du vill utföra med den. 

En liten parantes om värmemattor. Beroende på vad du vill att den tänkta värmekällan ska utföra för uppgift så finns det bättre och sämre värmekällor. Värmemattor är bland de sämre värmekällorna. (Återigen, beroende på vilken uppgift som ska utföras.) För nattaktiva djur som söker värme under dygnets mörkare timmar är exempelvis en "DHP". Deep Heat Projector, snäppet bättre vad gäller infraröd strålning (IRA, IRB).

Mvh
Niklas



40
11
Alfa99:

Har inget relevant att säga som inte redan sagts om vad för typ av termostat mm du behöver men anledningen med att man inte vill använda en 300W termostat till en 300W värmematta är för att det kan vara en "Startström" som kan vara högre än 300W när man precis startar värmemattan.
Jättevanligt med El Motorer, kan stå 16A men har man ingen Mjukstart/motorstyrning så kan den dra mycket mer än 16A innan den är uppe i fart (Beroende på modell så kan dom nå närmre 25-30A i korta stunder). Och kan även ligga på låga 8A utan någon belastning.

Detta är samma sak med de flesta elektriska sakerna men är vanligast med Motorer och värmeelement. om du har en värmematta/lampa som går på en Dimmer eller termostat så är det nog inte helt omöjligt att den drar 20% mer än Watten som det står på den men när den väl är varm så drar den nog betydligt mindre då den inte behöver värma upp från rumstemp.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild