Varför har snoken stort huvud?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
29
Moroten89:
Min vän är ute och jobbar på Kinnekulle och hittar en orm. Han ringer upp mig och misstänker att det är en exotisk giftorm, beskrivningen jag får är att "den har blå ögon och brett huvud"

Efter att ha sett bilderna fastställer jag att det är en vanlig snok, den verkar inte ha ömsat ännu av någon anledning och därför är den mjölkig kring ögonen.
Jag ber honom beskriva dess beteende, han talar om att den ligger ihopringlad och han kan komma nära, jag frågar sedan om den är slö och det är den. 
Jag försäkrar honom i det här läget att det rör sig om en snok som inte ömsat, men han ställer sig frågande igen till att de än har så stort huvud och här kan jag bara gissa mig fram, så svarar att jag inte vet vad det beror på.

Nu undrar jag alltså, vad har hänt med den här individen? Är den deformerad, eller har den blivit sjuk eller skadad på något sätt?



214
333
MartinJ:
Framför allt större snokar brukar bete sig så när de blir trängda, troligtvis i ett försök att se större och farligare ut. Inte helt ovanligt att de "låtsashugger" i samma veva, dvs. stöter huvudet mot en i vad som ser ut som hugg, men de öppnar aldrig (eller i alla fall vädligt sällan) ens munnen. De blåa ögonen beror mycket riktigt på att den är i ett förstadium till öms.

Det är alltså inget fel med ormen, den är bara inte så nöjd över att bli störd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild