Sköldpadda till filminspelning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
idaxlarsson:
Hej!

Produktionsbolaget PINE gör kortfilmen Gloria som regisseras av Anton Tammi. Vi söker en sköldpadda som ska vara huvudpersonens husdjur.

Vi har i dagsläget inte så mycket kunskap kring sköldpaddor och tar tacksamt emot tips om vilka sorter som finns och som är rimliga att en privatperson skulle kunna ha haft sedan 10-20 år tillbaka. Vi vill således att den ska vara fullvuxen.

Vi spelar in detta 13-14-15 juni i Stockholm och vill troligen ha med sköldpaddan samtliga dagar. Har du en sköldpadda och skulle vilja ha med den i filmen? Självklart betalar vi ersättning!

Maila mig på ida@pine.se vid intresse så berättar jag allt om projektet! Hoppas vi hörs!

656
344
Johnexotics:
Var snäll å inte fråga om djur till inspelningar. Låt dom vara i sina hem där dom trivs känner sig säkra. Det är sån otroligt stor stressfaktor för djur när dom ska flyttas. Och sättas i situationer där dom inte känner sig trygga

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Jag tycker absolut att man kan ställa frågan om exotiska djur till diverse projekt genom denna sida. Vart ska man annars vända sig? Här finns ju enormt mycket kunskap så är väl jättebra. 

Sen tycker jag det är pluspoäng på att även sköldpaddor och reptiler visas upp som husdjur för den breda allmänheten. Alla har inte hund eller katt : ) det kanske skapar intresse för sköldpaddor eller i bästa fall för exotiska djur generellt. 

Många som håller föreläsningar om reptiler har ju ofta reptiler med för att visa upp osv... den stressen klarar dom ju... 

Men jag förstår din poäng "Johnexotics". Men jag tror inte allt är svart eller vitt. Finns säkert flera sammanhang där en sköldpadda kan vistas en kortare period utan påtaglig stress som är negativ för djuret.

Nu har jag ingen sköldpadda och bor som tur är inte i huvudstaden, annars hade jag säkert hjälpt till. 

Det finns alltid två sidor av myntet eller verkligheten. Överlag tycker jag att mer exponering på exotiska husdjur kan vara en bra grej. Om man gör det bra ska tilläggas. 

Hoppas det löser sig. Lycka till. 

Mvh Jonas 

5088
3861
Tropfrog:
På frågan om vilken art som kan anses lämplig......

I princip alla arter passar in på ert kriterie om 10-20 år i fångenskap. Sköldpaddor kan bli väldigt gamla med rätt skötsel. Jag tror inte att det finns någon art som under gynnsamma förhållanden lever kortare än 20 år.

Jag gissar att ni vill ha en art med lite storlek? Men kanske inte så stor att det blir krångligt att flytta på den? Dessutom vill ni kanske inte ha någon art som är känd för att bitas?

Det finns vattenlevande och landlevande sköldpaddor. De landlevande är avsevärt mer praktiska att transportera och förvara mellan tagningarna.

Sen är det inte så dumt att välja en art som trivs i normalt inomhusklimat eller utomhus en svensk sommardag. Då slipper man en massa speciallösningar mellan tagningarna och ni lär inte få lika mycket kritik från folk inom hobbyn (även om det inte går att undvika helt och hållet som John redan visat).

Så lagom stor och snäll landsköldpadda som kan vistas i utehage på sommaren......Testudo heter familjen. Det finns en grekisk och en rysk som kan passa. Läs på om arterna, chansen är större att hitta någon som ställer upp om ni visar intresse och grundläggande kunskaper. Vi har ett artregister här på terrariedjur där man kan se vilka som äger en art och var de bor om ni vill leta mer aktivt.

Tänk på att vissa arter inklusive de nämnda är klassade som utrotningshotade och försedda med krav på dokumentation enligt Cites. Om inte ägaren själv har kunskapen känns det viktigt att ni som produktionsbolag ansvarar för att det är lagliga djur ni visar upp. Visserligen är det helt omöjligt för publiken att se om så är fallet. Men det skulle kunna dyka upp en inspektör på inspelningen, då vill ni att all dokumentation finns på plats.

Lycka till!
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild