oplanerad dräktighet majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
majsormsagare33221:
Hej, jag köpte två majsormar för ungefär ett halvår sedan, då dom bodde ihop och personen som ägde dom innan berättade att det funkat bra! och att honan hade lagt ägg två gånger sedan innan, jag visste att det var en hona och en hane och förväntade mig inte att dom skulle para sig redan i början av mars, för jag troode parningsäsongen var senare på våren. Jag var medveten om att risken fanns och var okej med att det kunde hända. Men jag har inte låtit dom vara i vinterdvala för förra ägaren berättade att hon aldrig gjort det med dom. och för ungefär 2 veckor sedan så blev min hona dräktig så jag särade på dom direkt men jag hade ju ej planerat detta. Därför behöver jag råd. Jag är ju inte 100% säker på att hon ens är dräktig men eftersom dom satte ihop kloakrena så är det nog så! hanen ömsade för några dagar sedan och det har inte min hona gjort. och det vet jag är som ett "tecken" på dräktighet eller vad man kallar det. Hon har ingen matvägran då jag läst att dom brukar tappa aptiten under dräktigheten och ömsar inte för en slutet på dräktigheten. Men jag känner inte några ägg i henne när jag försigtig klämmer vid bakre delen av hennes kropp. Jag hade velat veta mer från folk som kan för jag hittar ingen bra iformation på google.

4
0
majsormsagare33221:
hade verkligen uppskattat svar inom kort tid :)

5088
3857
Tropfrog:
Det är ingen skillnad på oplanerad dräktighet och planerad. Ur ormens synvinkel tror jag inte att dräktighet föregås av planering :).

Jag tror att ditt inlägg saknar tydliga frågeställningar och att det är därför du inte får svar? 

Mvh
Magnus 

4
0
majsormsagare33221:
okej tack så mycket för svar, ja jag var nog lite otydlig haha men det jag undrar igentligen är hur jag är säker på att hon är dräktig? och om hon nu är det så undar jag varför hon fortfarande äter för vart jag änn läser så står det att dom tappar aptiten vid dräktighet. 

36
31
snakeside:
Jag tror att det enda du kan göra är att avvakta och se hur det utveklar sig. Det har nog gått för kort tid för att du ska se något än. Jag har ingen egen erfarenhet men vad jag kan läsa mig till är att honan lägger äggen ca 60 dagar efter parning så att anta att du ska känna redan eller att hon ska matvägra redan är nog inte rimligt.

Den stora frågan är väl om du vill maximera chansen att få livsdugliga ungar eller inte? Vill du det så kanske du ska fråga någon erfaren uppfödare av majsorm att vara mentor för dig och kunna hjälpa dig med alla frågor och allt praktiskt. Vill du inte ha livsdugliga ormbebisar så kan du alltid bara ta hand om din orm efter bästa förmåga nu och sen slänga eventuella ägg hon lägger. Det finns ingen lag som säger att ägg måste inkuberas. 

67
39
Tonyikalmar:
Du kommer kunna se äggen efter ett tag. Det kommer se ut som hon har svalt ett stort pärlband ungefär. Hon kommer få en bubblig kontur som syns på magen och sidorna, nästan så man kan räkna äggen i henne. Med tiden är det mycket möjligt att dom tar så mycket plats att hon väljer att avstå från sina måltider.

4
0
majsormsagare33221:
okej tack så jätte mycket för all information, uppskattar det verkligen. Hon har ju inte ömsat som jag nämt tidigare, och hennes skinn på huvudet har börjat "flagna" om man säger så, så små fliser av skinnet sticket ut, är det något hon får ont an eller är det bara att skinnet är slitet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild