är det lagligt att låta en orm somna in utan att det är något fel på den?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
13
bunnylover22:

Hej! såg en annons som gjorde mig väldigt orolig eftersom dom sa att det skulle låta sin orm somna in om dom inte hitta ett hem men dom ville inte ge bort den utan kostnad även fast dom måste få bort ormen? 

tycker det är ganska fel att döda ett djur som är helt frisk bara för att dom inte kunde hitta en köpare, istället kan man väl ändå ge bort ormen om dom tänker döda den? känns inte okej att låta en helt frisk orm somna in.. är dehär vanligt?


656
344
Johnexotics:
Finns ingen lag som skulle stoppa en person. Men det är rätt vanligt att vetrinär omplacera djur om dom känner till nån som håller på med ormar eller annat. eller själva ta mot djuret. Men personen som lämna in ormen kommer ändå få betala för "avliving"

31
13
bunnylover22:
om jag ska vara helt ärlig, eftersom dom inte kunde ge bort ormen så kanske dom inte går till vetrinären för att göra detta tyvärr.. vilket är min oro runt detta.

656
344
Johnexotics:
Dock är det bättre dom avliver djuren än släpper ut dom. Men visst tråkigt att behöv avliva friska djur

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
bunnylover22 skrev:
Hej! såg en annons som gjorde mig väldigt orolig eftersom dom sa att det skulle låta sin orm somna in om dom inte hitta ett hem men dom ville inte ge bort den utan kostnad även fast dom måste få bort ormen? 

tycker det är ganska fel att döda ett djur som är helt frisk bara för att dom inte kunde hitta en köpare, istället kan man väl ändå ge bort ormen om dom tänker döda den? känns inte okej att låta en helt frisk orm somna in.. är dehär vanligt?


Det är helt lagligt att avliva ett djur man inte vill behålla. Sedan att hota med avlivning i annons tycker jag känns drygt och lågt; så länge det inte finns några extrema omständigheter anser jag oftast att säljaren försöka lite längre med att bli av med djuret.

Jag gillar inte att ge bort djur. Inte för att jag bryr mig om pengarna, utan för att en köpare som inte är beredd att betala för djuret antagligen inte heller är seriöst intresserad eller kommer kunna erbjuda ett bra hem. De flesta av våra vanligare arter är relativt billiga i inköp, kanske en tusenlapp eller två som högst, men kostnaden för alla tillbehör är mycket högre. Om någon inte kan lägga ut några hundralappar på ett djur tror jag knappast att de har köpt ett väl tilltaget terrarium med alla nödvändiga tillbehör och de har antagligen inte heller någon ekonomisk buffert ifall djuret skulle behöva åka till veterinären. De enda extra köparna man når ut till när man gör djuret gratis är de som tar djuret enbart för att det är gratis, och i min mening är de oftast inte seriösa. Det måste finnas bättre sätt att bli av med djuret snabbare än att göra det gratis. 

Jag tycker det är väldigt intressant vilka djur man tycker det är moraliskt rätt och fel att avliva. Om någon avlivar en foderråtta är det ingen reptilägare som höjer ögonbrynen, men om man avlivar t.ex. en leopardgecko som ska vara foder till en ödleätande orm får man mycket mer reaktioner. Personligen tycker jag inte att det är någon skillnad alls, så länge båda levt ett bra liv fram tills dess (sedan att fodergnagare sällan gjort det är en annan femma) och avlivas på ett humant sätt. Det kan förstås tyckas mer onödigt att avliva ett djur om man inte har något syfte med att använda det som foderdjur, och det håller jag med om (som sagt, oftast tycker jag säljaren borde försöka lite mer med att bli av med djuret), men från djurets synpunkt och med tanke på värdet på djuret som avlivas är det ju absolut ingen skillnad.

5088
3861
Tropfrog:
Det är heller på inga sätt olagligt att avliva djur själva i hemmet. Det måste dock ske på ett så skonsamt sätt som möjligt för djuret. Om man misslyckas med det så kan det bli fråga om djurplågeri som säkert är olagligt, även om det kanske inte är den rätta brottsrubriceringen.

Klart tråkigt att avliva friska djur. Men ibland finns det inga andra utvägar och då är det det rätta beslutet att ta. Nämna det i en annons är däremot osmakligt. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa djur från den säljaren.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild