tunn ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
michaplath:
Tycker min ???? är lite väl tunn. Funkar det lika bra att ge den gråsuggor än andra insekter?. Har provat med minidubior men det bojkottar den helt. Men sen när jag höll en gråsugga framför henne klippte hon den direkt.

5058
3824
Tropfrog:
Varför "????"? Vet du inte vad du har för djur?

Ögonfransgecko skall främs ges CGD. En och en annan insekt går bra som komplement, men CGD är absolut nödvändigt.

Mvh
Magnus 

12
0
michaplath:
Tropfrog skrev:
Varför "????"? Vet du inte vad du har för djur?

Ögonfransgecko skall främs ges CGD. En och en annan insekt går bra som komplement, men CGD är absolut nödvändigt.

Mvh
Magnus 

Jo den får nytt cgd varje kväll.

213
323
MartinJ:
Tropfrog skrev:
Varför "????"? Vet du inte vad du har för djur?

Ögonfransgecko skall främs ges CGD. En och en annan insekt går bra som komplement, men CGD är absolut nödvändigt.

Mvh
Magnus 


Jag är rätt säker på att just fyra stycke frågetecken i rad ("????") är smilies som från folk som infogar sådana via t.ex. smartphones. Man ser det överallt på forumet, i PM, och på Köp- och Sälj.

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Tropfrog skrev:
Varför "????"? Vet du inte vad du har för djur?

Ögonfransgecko skall främs ges CGD. En och en annan insekt går bra som komplement, men CGD är absolut nödvändigt.

Mvh
Magnus 



Varför ska den främst ges CGD? Varför inte insekter?

5058
3824
Tropfrog:
Jimmy skrev:



Varför ska den främst ges CGD? Varför inte insekter?


Du har själv lång erfarenhet av reptiler och har eller har haft ögonfransgecko. Varför ställer du frågan?

CGD är ett komplett foder för ögonfransgecko. De äter både frukt och levande byten i naturen. För att säkerställa att de får i sig allt de behöver är CGD det enklaste alternativet. Vill man fördjupa sig i arten och näringslära går det säkert att göra ännu bättre mat på färska produkter.

"Varför inte insekter"?? Vem har sagt inte insekter? Det går utmärkt att erbjuda insekter från och till. Det är inte nödvändigt ur näringssynpunkt om man ändå ger CGD. Men jag anser att det är viktigt att stimulera jaktbeteende hos djur som faktiskt jagar i naturen. Frågan är dock hur mycket stimulans det egentligen ger när man håller bytet framför nosen?

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Jag frågade eftersom din kommentar antyde att insekter inte är något att rekommendera.

Jag ger båda delar, men jag tycker man ska förespråka insekter som ett foder som är obligatoriskt (till viss del). Många skaffar crested för att de inte vill hantera insekter och tyvärr kan det bli negativa konsekvenser för ödlan om man inte ger de rätt sort och tillräcklig mängd. 

Tips för syrsmatning - ställ in en skål med lagom mängd (1-3) och låt ödlan lära sig att "jaga" i skålen.

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Ska tillägga att om man tycker en ödla är smal är det lätt att få den att snabbt öka i vikt genom att öka antalet insekter per matning.

5058
3824
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Jag frågade eftersom din kommentar antyde att insekter inte är något att rekommendera.



Jag antydde bsolut inte något. Det är en grov feltolkning av ett väldigt enkelt och rakt svar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild