Klockgrodor - Yngel och deras utveckling, en bildtråd.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

39
20
MangeL:
Väldigt snygg miljö du fått till måste jag säga!

73
143
Eremit3n:

MangeL skrev:
Väldigt snygg miljö du fått till måste jag säga!


 

Tack :) 

Grodlingarna har flyttat till ett större terrarium nu (90x45x60). De spenderar nästan all tid på land än så länge. När de blir lite större kommer jag utöka vattendelen.


39
20
MangeL:
Eremit3n skrev:


 

 

Tack :) 

Grodlingarna har flyttat till ett större terrarium nu (90x45x60). De spenderar nästan all tid på land än så länge. När de blir lite större kommer jag utöka vattendelen.


Wow! :)

27
8
AndersTo:

Vilket coolt projekt!

Hade själv en orientalisk klockgroda tidigare.

Är nyfiken på hur du kom fram till att det var blyförgitftning från trädgårdsslangen som orskade dödsfallen? Låter lite märkligt att det ska finnas bly i en slang? Eller var det från en slangklämma, äldre slangklämmor kan ibland ha blyinslag?

Jag har använt trädgårdsslang vid vattenbyten och annan påfyllning i mina akvarier i massvis med år. Har inte märkt några problem hittills.


73
143
Eremit3n:
AndersTo skrev:
Vilket coolt projekt!

Hade själv en orientalisk klockgroda tidigare.

Är nyfiken på hur du kom fram till att det var blyförgitftning från trädgårdsslangen som orskade dödsfallen? Låter lite märkligt att det ska finnas bly i en slang? Eller var det från en slangklämma, äldre slangklämmor kan ibland ha blyinslag?

Jag har använt trädgårdsslang vid vattenbyten och annan påfyllning i mina akvarier i massvis med år. Har inte märkt några problem hittills.



Tack :) 

Grodyngelna var uppdelade i två kar. En med trädgårdsslang, ett utan. Allt annat var identiskt. Slangen var nerdränkt 24/7 och vattenvolymen var liten.

De som blev utsatta för slangen slutade äta, blev deformerade och såg allmänt ut att må riktigt dåligt. Vattnet hade bra parametrar. Jag googlade, och eftersom man använder grodyngel för research på mänskliga utsläpp i naturen, så fanns det bilder och beskrivningar på exakt vad jag observerade - blyförgiftning. 

När jag inspekterade slangen såg jag att färgen hade bleknat. Efter vidare research såg jag att man hittat ftalater, bly och annat hemskt i helt vanliga trädgårdsslangar. Det säljs trädgårdsslangar som specifikt marknadsför som blyfria, och den jag hade var inte det. När jag slängde slangbiten och gjorde flera vattenbyte så slutade ungarna att dö. Men några var permanent skadade och växte aldrig. Alla albinos dog.

Jag har såklart kammat hela internet efter detta och hittat flera dammforum där koifiskar har dött på grund av trädgårdsslangen. Även personer som hade sötvattensrockor. Extremt sorgligt.


73
143
Eremit3n:

Här har du ett exempel :) www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/varning-gifter-i-tradgardsslangar

 

"Kemikalieinspektionen i Sverige har inte analyserat slangar". Lite konstigt kan man tycka. Men så ser det ut i nuläget.


27
8
AndersTo:

Nu lärde jag mig något nytt!

Blev nu själv osäker på min vattenslang, den har ju några år på nacken och kanske snart börjar släppa oönskade saker i vattnet =/

Kanske får bli en sån här: www.biltema.se/bat/vvs/slangar/dricksvattenslangar/vattenslang-10-m-2000017745?gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tOUyz9hos0oybIRBgLqGzWJ5pqY8z_r7gmO8U9NFgCu0YpZULuMRyRoCL1AQAvD_BwE

Dock så är ju risken att denna slang viker sig då den saknar armering.


73
143
Eremit3n:
AndersTo skrev:
Nu lärde jag mig något nytt!

Blev nu själv osäker på min vattenslang, den har ju några år på nacken och kanske snart börjar släppa oönskade saker i vattnet =/

Kanske får bli en sån här: www.biltema.se/bat/vvs/slangar/dricksvattenslangar/vattenslang-10-m-2000017745?gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tOUyz9hos0oybIRBgLqGzWJ5pqY8z_r7gmO8U9NFgCu0YpZULuMRyRoCL1AQAvD_BwE

Dock så är ju risken att denna slang viker sig då den saknar armering.



Jag använder själv de slangarna från Biltema :) Och eftersom de saknar ftalater (mjukgörare) så viker de sig inte alls lika lätt som andra slangar jag testat. Tvärt om är de lite störigt styva ibland, speciellt när man virar upp spolen för första gången. 


27
8
AndersTo:
Eremit3n skrev:


Jag använder själv de slangarna från Biltema :) Och eftersom de saknar ftalater (mjukgörare) så viker de sig inte alls lika lätt som andra slangar jag testat. Tvärt om är de lite störigt styva ibland, speciellt när man virar upp spolen för första gången. 


Okej! Vet du om de funkar med Gardena-kopplingar?

73
143
Eremit3n:

AndersTo skrev:

Okej! Vet du om de funkar med Gardena-kopplingar?


Tyvärr vet jag inte, men kika på omkreten på slangen och jämför med kopplingen :) Det ska nog funka.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild