Ser min terrarieinredning ok ut för en ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
10
Maggana420:
Hej!
Jag är nybörjare, aldrig haft en reptil tidigare. Har ställt i ordning ett terrarium där jag tänkt att det ska få bo en ögonfransgecko så småning om. Vill gärna ha lite synpunkter från er med större erfarenhet.

Terrariet är ett Exo Terra medium tall 60*45*60 (bredd, djup, höjd). Belysning för växterna är ett Exo Terra TerraSky. För UVB använder jag Arcadia Pro T5 Kit 6% UVB på 24 W. Kommer lägga till en keramisk värmare och en termostat i veckan då temperaturen inte riktigt hållt sig optimalt.

Bakgrunden är gjord med fogskumsmetoden. Har ingen bra sammanställd lista på alla växter jag stoppat in, men kollade innan upp så att samtliga skulle vara ofarliga.

Tror ni en ögonfransgecko skulle trivas med det här?
Kom gärna med förbättringsförslag :).

73
143
Eremit3n:
Helt fantastiskt inrett! :) 10/10

302
254
Bowery:
Mycket fint!:)

5088
3861
Tropfrog:
Jo jättevackert!

Men nu var frågan om det är ok för ögonfransgecko. Svaret är ja. Ok, men kan bli bättre. För ödlans skull kan man inte ha för mycket klättermöjligheter och det finns potential till mer. Men det är alltid en avvägning mellan funktion och estetik. Mer pinnar och det kan upplevas som rörigt.

Jag ger 9 av 10 för design och 5 av 10 för funktion :).

Mvh
Magnus 

3
10
Maggana420:
Tropfrog skrev:
Jo jättevackert!

Men nu var frågan om det är ok för ögonfransgecko. Svaret är ja. Ok, men kan bli bättre. För ödlans skull kan man inte ha för mycket klättermöjligheter och det finns potential till mer. Men det är alltid en avvägning mellan funktion och estetik. Mer pinnar och det kan upplevas som rörigt.

Jag ger 9 av 10 för design och 5 av 10 för funktion :).

Mvh
Magnus 


Tack! Precis sånt här jag letade efter. Lekte runt med lite pinnar för att få till mer klättermöjlighet. Har även två hemslöjade lijaner på tork jag ska stoppa in senare. Vad tror du om detta Magnus? Något bättre poäng på funktionsskalan i alla fall?





Eller så här. Lite snyggare pinnar




5088
3861
Tropfrog:
Maggana420 skrev:


Tack! Precis sånt här jag letade efter. Lekte runt med lite pinnar för att få till mer klättermöjlighet. Har även två hemslöjade lijaner på tork jag ska stoppa in senare. Vad tror du om detta Magnus? Något bättre poäng på funktionsskalan i alla fall?


Absolut! 

Estetik är 50% smaksak och 50% universella regler. Med det sagt så skulle jag själv försöka få till mer diagonala linjer av de pinnarna du satt in. Samtidigt så är det viktigt att klättermöjligheterna förankras i varandra så att ödlan alltid kan ta sig vidare.

Riktigt fint i vilket fall och ödlan kommer nog att trivas däri.

Mvh
Magnus 

5088
3861
Tropfrog:
Oj, förlåt det var två bilder.....

Detta är ett mycket bra exempel på utmaningen. Den övre bilden som jag kommenterade är helt klart det bästa för ödlan. Den nedre bilden visar i min mening en snyggare design.

Kanske det går att knyta ihop pinnarna med lianer utan att fördärva estetiken?

Mvh
Magnus 

3
10
Maggana420:
Tropfrog skrev:
Oj, förlåt det var två bilder.....

Detta är ett mycket bra exempel på utmaningen. Den övre bilden som jag kommenterade är helt klart det bästa för ödlan. Den nedre bilden visar i min mening en snyggare design.

Kanske det går att knyta ihop pinnarna med lianer utan att fördärva estetiken?

Mvh
Magnus 


Det går säkert. Jag bygger runt lite :). Ändå ett väldigt roligt pyssel :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild