Några frågor om att skaffa grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
TMatts26:
Jag har funderat på att skaffa grodor i ett tag nu, men är inte säker på vart jag ska börja. Jag har inte helt bestämt mig för en art än, men jag tänkte mig någon sorts lövgroda (Hylidae)

Finns det en art av Hylidae som relativt lätt att få tag på? (bor i mitten av Skåne)

Jag har aldrig haft terrariedjur förut, och är inte säker på om man ska köpa ett terrarium eller försöka bygga ett eget. 

All hjälp uppskattas!

Mvh,
Tobias

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
TMatts26 skrev:
Jag har funderat på att skaffa grodor i ett tag nu, men är inte säker på vart jag ska börja. Jag har inte helt bestämt mig för en art än, men jag tänkte mig någon sorts lövgroda (Hylidae)

Finns det en art av Hylidae som relativt lätt att få tag på? (bor i mitten av Skåne)

Jag har aldrig haft terrariedjur förut, och är inte säker på om man ska köpa ett terrarium eller försöka bygga ett eget. 

All hjälp uppskattas!

Mvh,
Tobias

Personligen tycker jag att nattaktiva lövgrodor låter rätt trist, så jag föredrar aktiva, dagaktiva pilgiftsgrodor. Det kan vara lite pilligt med bananflugeodlingar, men när man kommer igång med rutinen är det väl värt det enligt mig.

Du bör kunna få tag på de flesta vanliga grodarterna på Malmö Tropikmässa 26:e december, sen kanske det blir lite svårare om man vill hitta någon uppfödare istället för att köpa av någon stor grossist på mässan. Med undantag för pilgiftsgrodor vet jag inte så många privatpersoner som föder upp grodor i Sverige. 

Om du med bygga terrarium menar själva glasburken så brukar de flesta av oss köpa. Det går förstås att limma ihop glas själv också men finns massor av bra terrarium som det är. Om du med bygga terrarium menar att inreda det (falskbotten, substrat, eventuellt bakgrundsbygge, växter, grenar m.m.) så tycker jag definitivt du bör göra det. Det finns ibland färdiginredda att köpa, men det är mycket bättre att bygga upp från start så man kan få det som man vill och förstår hur det fungerar. Sist men inte minst är det också väldigt roligt. Det finns massor av gamla byggtrådar här i forumet och videor på YouTube där man kan få inspiration.

5095
3865
Tropfrog:
Jag håller med Emanuel, det brukar jag göra. :)

Jag tror inte att han menar att du skall åka till Malmö och köpa grodor, bara att åka dit och se vad som finns och bli inspirerad. Vad du däremot kan skaffa på mässan är terrarium, tillbehör, växter och inredning.det är en bra start och du kan i lugn och ro bygga upp det som du vill och som grodorna behöver.

Nästa mässa är troligtvis efter påsk. Då kanske du är redo för djur?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild