Boa cobstrictor som "stryper" ut handled

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Hymn:
Hej alla! 

Jag skriver i förhoppning om er samlade kunskap och proffesion kring beteenden hos boa ormar. Jag har själv ett gäng boaormar sen ett par år tillbaka, varpå den ena av dem börjat bete sig på ett sätt jag inte är bekant med. 

Beteende: Har gått från att vara en boa som är behaglig och lättsam att hantera. Hon är normalt sett mjuk och följande i kroppen, upplevts lugn. Nu under sista månaderna upplevs hon vara på "hugget" all vaken tid. Hon far ut mot glaset i en strike om man passerar. Att ta ut henne numera är med en känsla av att ev. kunna bli biten. Tungan går i ett och är stel/spänstig i kropp. Rycker till lätt.

MEN, det beteendet som för mig är det absolut mest förvånande är att hon försöker stryka ut min handled. Hon coilar upp sin kropp så hårt om min handled att handen blir blå och jag nästan inte kan komma loss. Det hände för ett par veckor sen och tog det som en engångshändelse, men nu hände det igen. 

Jag blir inte klok på vad det rör sig om. Jag tycker beteendet känns defensivt på alla punkter, samtidigt som jag tycker det liknar feedrespons i och med att hon stryper min handled tills den gör ont och pulserar/sticker. 

Har provat öka upp hennes matning ganska rejält (på gränsen till övermatning) så jag kan närmast utesluta att hunger är problemet. Utöver det arbetar jag med ormkrok genom att löst röra vid henne innan jag går in med handen, något som jag gjort sen hon var liteb för att hon ska veta att det inte är mat eller rör sig om något hot. I övrigt har hon bra habituala förhållanden med värme och fukt, samt gömställe både på varm/kall sida att gömma sig på samt möjlighet att klättra upp på högre höjd. 

Vad tror ni? Kan ni hjälpa mig till att förstå vad hennes beteendet kan stå för? Hon har han hanterats sedan hon var några månader gammal och är idag 1,5-2 år. Tar ut henne ur terrarium kanske 2 ggr i månaden och har två andra boa ormar jag gör detsamma med. Dock skiljer sig beteendena åt sins I mellan

Tack på förhand. 
Mvh Emmelie 

209
109
Norrby89:
Hymn skrev:
Hej alla! 

Jag skriver i förhoppning om er samlade kunskap och proffesion kring beteenden hos boa ormar. Jag har själv ett gäng boaormar sen ett par år tillbaka, varpå den ena av dem börjat bete sig på ett sätt jag inte är bekant med. 

Beteende: Har gått från att vara en boa som är behaglig och lättsam att hantera. Hon är normalt sett mjuk och följande i kroppen, upplevts lugn. Nu under sista månaderna upplevs hon vara på "hugget" all vaken tid. Hon far ut mot glaset i en strike om man passerar. Att ta ut henne numera är med en känsla av att ev. kunna bli biten. Tungan går i ett och är stel/spänstig i kropp. Rycker till lätt.

MEN, det beteendet som för mig är det absolut mest förvånande är att hon försöker stryka ut min handled. Hon coilar upp sin kropp så hårt om min handled att handen blir blå och jag nästan inte kan komma loss. Det hände för ett par veckor sen och tog det som en engångshändelse, men nu hände det igen. 

Jag blir inte klok på vad det rör sig om. Jag tycker beteendet känns defensivt på alla punkter, samtidigt som jag tycker det liknar feedrespons i och med att hon stryper min handled tills den gör ont och pulserar/sticker. 

Har provat öka upp hennes matning ganska rejält (på gränsen till övermatning) så jag kan närmast utesluta att hunger är problemet. Utöver det arbetar jag med ormkrok genom att löst röra vid henne innan jag går in med handen, något som jag gjort sen hon var liteb för att hon ska veta att det inte är mat eller rör sig om något hot. I övrigt har hon bra habituala förhållanden med värme och fukt, samt gömställe både på varm/kall sida att gömma sig på samt möjlighet att klättra upp på högre höjd. 

Vad tror ni? Kan ni hjälpa mig till att förstå vad hennes beteendet kan stå för? Hon har han hanterats sedan hon var några månader gammal och är idag 1,5-2 år. Tar ut henne ur terrarium kanske 2 ggr i månaden och har två andra boa ormar jag gör detsamma med. Dock skiljer sig beteendena åt sins I mellan

Tack på förhand. 
Mvh Emmelie 


Min första tanke är kanske att hon blivit könsmogen och känner av att det finns en hane i nätheten? Bara en långsökt gissning dock

35
42
NordicBoas:
Ormar är oxå individer och kan växla i humör samt beteende. Det är inte ovanligt alls och kan ha många orsaker bakom. Låt den vara några veckor/månader och testa efter det. Jag råkar ofta ut för förändringar i beteende på mina djur, speciellt efter att de fått ungar. Lite mat, några duschar och ett förtäckt terrarium brukar få dem på banan igen. Värt att testa

40
11
Alfa99:

Kan vara att hon börjar bli könsmogen och vill para sig ifall du har hane/hanar i närheten så kanske hon känner av det.

Jag antar och hoppas att du håller tempraturer och fuktighet i rätt nivåer. 
hur stora terrarier har du till ormen? och hur mycket inredning är det i, skulle ju kunna vara stress om hon inte känner sig säker i sitt terrarie om kanske gömställen inte är tillräckligt stora eller nåt i den stilen.

har du flera ormar i samma rum så kan du testa att flytta hennes terrarie i några månader och testa ifall det ändrar sig.

Sen hur lång tid tog det innan hon började strypa din arm efter du tog ut henne? kan vara så att hon bara varit stressad pågrund av det jag skrev ovan eller nåt annat. skulle kunna vara överhantering också om du har ute henne väldigt ofta/länge.


5
0
Hymn:
Tack för ert svar. Har inte tagit ut henne sedan jag skrev inlägget. Ikväll tog jag ut henne för att städa terrariumet. Och idag bet hon. 

Det går väldigt fort när hon coilar upp sig. Det händer inom kanske 30 sekunder från det att jag lyft ut henne. Hon är ihärdig på nåt sätt som är svårt att beskriva. Kör ner ansiktet/nosen mot min hand på olika ställen innan hon tillslut bet sig fast. Detta har jag sett henne göra mot typ "byten" innan hon börjat äta.. 

Dock stämmer det som ni skriver att jag håller en hane i närheten. Tänker inte att den gissningen är helt långsökt. 

Vad gäller terrarium följer jag rekomendatiorna vad gäller värme, fukt och gömställen. Hanteringen sker mer sällan än tidigare, då jag jar mycket att stå i. Max 1 gång o månaden om ens det. 

Jag kunde dock se att jag var på väg att bli biten utifrån hennes stela kroppsposition idag. Precis som förut stryper hon ut min hand tills den knappt är kännbar.. 

Tacksam för era tankar. Mvh Emmelie

5
0
Hymn:
Honan är dock inte mer än 2,5 år. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild