Grön trädpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej!
Funkar exoterra som terrarium till grön trädpyton?
Tänker att jag kanske får byta ut nätet mot plexiglas och borra hål.
Är det bättre att den bor i en plastlåda som det står i skötselråden här på TD.
Den är född i år så troligen liten fortfarande. Har inte frågat om mått av säljaren.
Hur får man terrariet att se fint ut om man inte får inreda som med andra ormar pga risk för mögel och andningsproblem som kan uppstå?

Tacksam för svar.

5088
3861
Tropfrog:
Jag förstår inte varför ett terrarium med grön trädpyton i skulle ha högre risk för mögel än andra terrarium. Om man har en bra miljö med lagom ventilation så är mögel bara en del av uppstarten och försvinner med tiden. Om ormen är känslig för mögel är det bara att vänta tills det gett sig innan man sätter in ormen. Jag tycker att du skall inreda med både ormens behov och dina egna estetiska preferenser i tanken. Det kan väl inte vara så kul att titta på en orm i en steril miljö?


Mvh
Magnus 

72
9
Dade:
Tack för svar Magnus.
Jag hoppas du har rätt.
Tycker det ser så tråkigt ut med plaströr och inga växter och bottensubstrat.


Om någon har tankar kring detta så skriv gärna.
Jag fortsätter läsa massa så får se vad jag kommer fram till.

84
67
Nina_Fiji:

Hej om du inreder terrariumet med många pinnar i olika tjocklekar och mycket växter så kommer ormen trivas bra. Lämna kvar nätet så du får mycket ventilation. Det värsta som kan ske är stilla stående luft. Med växterna så kommer det bli bra luftfuktighet endå. Spreja vatten varje dag men låt det torka ut under dagen. Jag sprejar lite på morgonen och lite mer på kvällen. Hur mycket som behövs kommer du märka själv efter som varje terrarium är olika. Dom gillar att dricka vatten från växter så ha gärna växter med större blad. Jag har guldranka hos min och hon dricker från dom varje natt.  Ha i isopoder och hoppstjärtar så hjälper dom till att förhindra den mögel som kan bli. Ormen kommer hitta sin favorit plats och där kommer den hänga mycket. ge den uvb och en varm skön solplats. Tänk på att dom behöver mycket störa terrarium en man tro då dom gillar att utforska på natten. Exoterra 90x45x90 funkar men jag tycker alltid större är bättre. Oxå enklare att få till micro klimaten. Ska du börja med ett terrarium så skulle ett 60x45x60 funka. Men jag hade inret ett stort terrarium från början.  Hoppas jag kunde hjälpa lite. 


72
9
Dade:
Nina_Fiji skrev:
Hej om du inreder terrariumet med många pinnar i olika tjocklekar och mycket växter så kommer ormen trivas bra. Lämna kvar nätet så du får mycket ventilation. Det värsta som kan ske är stilla stående luft. Med växterna så kommer det bli bra luftfuktighet endå. Spreja vatten varje dag men låt det torka ut under dagen. Jag sprejar lite på morgonen och lite mer på kvällen. Hur mycket som behövs kommer du märka själv efter som varje terrarium är olika. Dom gillar att dricka vatten från växter så ha gärna växter med större blad. Jag har guldranka hos min och hon dricker från dom varje natt.  Ha i isopoder och hoppstjärtar så hjälper dom till att förhindra den mögel som kan bli. Ormen kommer hitta sin favorit plats och där kommer den hänga mycket. ge den uvb och en varm skön solplats. Tänk på att dom behöver mycket störa terrarium en man tro då dom gillar att utforska på natten. Exoterra 90x45x90 funkar men jag tycker alltid större är bättre. Oxå enklare att få till micro klimaten. Ska du börja med ett terrarium så skulle ett 60x45x60 funka. Men jag hade inret ett stort terrarium från början.  Hoppas jag kunde hjälpa lite. 


Tack så jättemycket för råd. Det låter kanon. Jag har 90x45x60 iaf att börja med. 

Medlem i SkHF
2
5
ollenilsson:
Dade skrev:
Hej!
Funkar exoterra som terrarium till grön trädpyton?
Tänker att jag kanske får byta ut nätet mot plexiglas och borra hål.
Är det bättre att den bor i en plastlåda som det står i skötselråden här på TD.
Den är född i år så troligen liten fortfarande. Har inte frågat om mått av säljaren.
Hur får man terrariet att se fint ut om man inte får inreda som med andra ormar pga risk för mögel och andningsproblem som kan uppstå?

Tacksam för svar.


Hej
Rekommenderar starkt att fråga uppfödaren hur han håller ungarna och sedan fortsätt på samma spår. Innebär det att hålla den simpelt och sterilt ett tag så gör det. Detta för att uppfödaren lättast ska kunna guida dig igenom eventuella problem.
En trädpyton som är född i år kommer att vara väldigt liten. Så låt ormen etablera sig väl hos dig med mat och så innan du börjar gå utanför uppfödarens hållning.
Jag personligen håller sedan mitt trädlevande med mycket grenar och levande växter, och det har funkat bra.
Börja med att följ uppfödarens råd tills du lärt känna djuret själv.
Detta är bara vad som funkat för mig, men alla gör som dom vill.


72
9
Dade:
ollenilsson skrev:


Hej
Rekommenderar starkt att fråga uppfödaren hur han håller ungarna och sedan fortsätt på samma spår. Innebär det att hålla den simpelt och sterilt ett tag så gör det. Detta för att uppfödaren lättast ska kunna guida dig igenom eventuella problem.
En trädpyton som är född i år kommer att vara väldigt liten. Så låt ormen etablera sig väl hos dig med mat och så innan du börjar gå utanför uppfödarens hållning.
Jag personligen håller sedan mitt trädlevande med mycket grenar och levande växter, och det har funkat bra.
Börja med att följ uppfödarens råd tills du lärt känna djuret själv.
Detta är bara vad som funkat för mig, men alla gör som dom vill.


Tack Olle för bra råd. Jag kanske börjar så och ändrar sen när den blir äldre. Bra ide.

83
68
LennieN:
Bästa stället att börja på när man köpt en Grön Trädpyton:


MVF (Morelia Viridis Forum)
www.tapatalk.com/groups/moreliaviridis/

Här finns information om allt du vill veta på ett ställe. Det var här jag började. Flera år av extremt bra information finns samlat här. Tyvärr är sidan inte speciellt aktiv längre, då dom flesta har gått över till FB och Instagram.

Dom har även en facebooksida som heter Morelia Viridis Forum Facebook, men där är inte lika många och bra diskussioner uppfödare/keepers emellan, svårare att söka information dessutom.

Ungar ska man definitivt hålla i en plastlåda så simpelt som möjligt, så du minimerar risken för infektioner m.m. Dock behöver dom ha högre luftfuktighet än äldre Chondros. Det vanligaste är att ha pappershandukar i botten av plastlådan och spraya ner dom på morgonen, samt lådan (inte så det blir en sjö i botten) och sen låta det torka en del tills nästa morgon då du gör samma sak igen.

Anledningen till att jag inte hade haft dom i ett exo terra är för att det är svårare att hålla jämn luftfuktighet, värme i dessa. Sen är trädpyton-juveniler väldigt känsliga också, så att ha dom i ett rack eller plastlåda som är mer skyddat för insyn när du inte städar lådan, bytar vatten, sprayar etc. mår dom bättre av och stressas inte upp lika mycket.

40
11
Alfa99:

Problemet med glasterrarie är väl att det inte håller fukten lika lätt som plast/PVC.

Och har du bra ventilation så ser inte jag ett problem med att göra bioaktivt med jord och plantor.
skulle till och med säga att bioaktivt antagligen hjälper med luftkvalite och luftfuktighet.
med gråsuggor och hoppstjärtar i substratet så borde det även hålla borta eventuellt mögel då hoppstjärtar äter upp mögel och gråsuggorna äter upp avföringen du missar att ta ut ur terrariet.

har även sett på youtube att vissa satt in små datorfläktar i terrariet för att hålla luften cirkulerande.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild