Storleksrekommendation Dvärgpansarkajman - Paleosuchus palpebrosus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:

Nästa år kanske jag blir stolt ägare av en juvenil Dvärgpansarkajman.
Har förstått att man ska utgå från L108, och att man då ska ha 20m2 vattenyta till krokodildjur <150cm, och att de växer ca 8-10cm per år de första åren.

Vet att det finns några här på forumet som har dessa underbara djur, och tänkte kolla lite hur ni gjorde under djurets uppväxt när det kommer till terrariet.
Mitt mål är att det permanenta boendet för djuret ska vara i ett rum på 32 m2 där 20m2 kommer vara vatten och resterande land.
Men det tar ju ett tag tills djuren når dessa storlekar. Hur stora är era exemplar, och vad är storleken på det terrarium/akvarium ni förvarar dom i?

Kollar man på google så ser man allt möjligt, och det vågar man inte riktigt lita på då kraven inte är samma i Sverige som i t.ex USA.
I teorin, hade man klarat sig ett tag på ett 400litersakvarium där 70% är vattenyta och resterande är landyta för en relativt nykläckt liten krabat?

 

Kom gärna med input! Har gott om tid på mig att förbereda, men vill ju kunna erbjuda perfektion när tiden väl kommer.


229
223
Formula76:
Är inte större plats destu bättre?

198
112
MoreliaMikael:

Formula76 skrev:
Är inte större plats destu bättre?

Jodå det är ju såklart.
Men jag kommer inte realistiskt kunna ha dessa 32m2 färdigt tills då att jag får djuret, och jag har sett många använda akvarium eller dylikt till mindre exemplar på internet (även i Sverige). Så vill väl mest veta vad folk har för rekommendationer. L108 säger inte mycket om juveniler utan placerar allt på en <150cm basis. Därför undrar jag mer om jag kan utgå från t.ex L80 när djuret är väldigt litet.

Huvudmålet är ju att djuret ska ha det så bra som möjligt under hela sitt liv och inte vara i för liten miljö. Samtidigt så känner jag att det hade varit rätt overkill att t.ex ha 3x1 meters terrarium till ett djur som är lika stort som en skäggagam.


Medlem i SHF
86
60
Da_wall:
MoreliaMikael skrev:

Jodå det är ju såklart.
Men jag kommer inte realistiskt kunna ha dessa 32m2 färdigt tills då att jag får djuret, och jag har sett många använda akvarium eller dylikt till mindre exemplar på internet (även i Sverige). Så vill väl mest veta vad folk har för rekommendationer. L108 säger inte mycket om juveniler utan placerar allt på en <150cm basis. Därför undrar jag mer om jag kan utgå från t.ex L80 när djuret är väldigt litet.

 

Huvudmålet är ju att djuret ska ha det så bra som möjligt under hela sitt liv och inte vara i för liten miljö. Samtidigt så känner jag att det hade varit rätt overkill att t.ex ha 3x1 meters terrarium till ett djur som är lika stort som en skäggagam.



Lika bra att gå all in från början.  3x1 meter är ingenting för en vild Dvärgpansarkajman. 

 

Men självklart skulle du kunna  ha mindre till en början..  Har du inte plats just nu och endå kör lagliga mått. så kan ingen säga något. 

 

Men det är väl att föredra att ha lite större än vad som är rekommenderat :)   400 liters akvarium till en dvärgpansarkajman vette fan.. Jag har ett 600 liters terrarium till EN  Afrikansk tjocksvansgecko.. 

 

Men som sagt är det "lagliga mått " kan ingen säga något om saken . 


5088
3861
Tropfrog:
Nu var min tid med kajman väldigt kort och jag såg den aldrig växa upp. Så jag har inget att tillföra i frågan förutom att L80 skall följas.

Men jag funderar på den långsiktiga lösningen du nämner. 10-20m3 uppvärmt vatten i ett rum med ca 75 kvm luft. Det låter som att du ber om fuktskador eller konkurs pga energikostnader. Hur löser du fukt och ventilationsproblematiken som uppstår? Äger du ditt eget boende eller hyr du? Hur löser du filtreringen? Jag har själv lagt nästan 100000 kr på att få ordning på vattnet utomhus i 20m3 damm med 50 kilo fisk. Systemet bryter ner resterna från 1 kilo mat med 44% protein i veckan sommartid. En fullvuxen kajman behöver väl i runda slängar lika mycket protein fast året runt. Hur ordnar man effektiv backspolning av filter inomhus utan att skapa översvämning?I vilket fall ser jag fram emot en byggtråd. Mycket spännande att se. Många mycket intressanta tekniska utmaningar att lösa!

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:
Da_wall skrev:


Lika bra att gå all in från början.  3x1 meter är ingenting för en vild Dvärgpansarkajman. 

 

Men självklart skulle du kunna  ha mindre till en början..  Har du inte plats just nu och endå kör lagliga mått. så kan ingen säga något. 

 

Men det är väl att föredra att ha lite större än vad som är rekommenderat :)   400 liters akvarium till en dvärgpansarkajman vette fan.. Jag har ett 600 liters terrarium till EN  Afrikansk tjocksvansgecko.. 

 

Men som sagt är det "lagliga mått " kan ingen säga något om saken . 



Okej! Tror det landar på att använda mitt gamla hemmagjorda sköldpaddsterrarium första tiden. Det är 1,5 x 0,6 x 0,5 meter.
Efter det har jag ett på 3x1x0,8 meter att använda. Sen bör rummet vara klart :)

Tropfrog skrev:
Nu var min tid med kajman väldigt kort och jag såg den aldrig växa upp. Så jag har inget att tillföra i frågan förutom att L80 skall följas.

Men jag funderar på den långsiktiga lösningen du nämner. 10-20m3 uppvärmt vatten i ett rum med ca 75 kvm luft. Det låter som att du ber om fuktskador eller konkurs pga energikostnader. Hur löser du fukt och ventilationsproblematiken som uppstår? Äger du ditt eget boende eller hyr du? Hur löser du filtreringen? Jag har själv lagt nästan 100000 kr på att få ordning på vattnet utomhus i 20m3 damm med 50 kilo fisk. Systemet bryter ner resterna från 1 kilo mat med 44% protein i veckan sommartid. En fullvuxen kajman behöver väl i runda slängar lika mycket protein fast året runt. Hur ordnar man effektiv backspolning av filter inomhus utan att skapa översvämning?I vilket fall ser jag fram emot en byggtråd. Mycket spännande att se. Många mycket intressanta tekniska utmaningar att lösa!

Mvh
Magnus 


Men vad bra! Kunde inte hitta typ någon info alls angående kajmaner förutom L108 som enbart bemnämner djur under 150CM i ett enda samlat begrepp. Känns ju dock logiskt att utgå från L80 tills djuret nått 1 meter iallafall, precis som du säger.

Att konstruera allt kommer bli krävande. Har många goda kontakter inom poolindustrin och byggindustrin. Har redan ett pool-kit som lämpar sig för pooler på 30m3. Cirkulationspump, ett sandfilter med aktiverad glassand som media samt en 70W-UV för sterilisering.
För uppvärmning tänkte jag använda mig av existerande bergvärmepump där en korossionsresistent värmeväxlare i Titan kommer användas för uppvärmning av vattnet. Har räknat ut att jag med det systemet skulle kunna (om jag ville) få upp vattnet till 35 grader och hålla det i den temperaturen året runt.

Tanken är att vattendelen kommer vara gjuten i betong som sedan behandlas med epoxy eller likvärdigt tätskikt, och målet är att behandla det rummet som ett badrum när det kommer till luftfuktighetstolerans. Dvs fläkt som evakuerar luft vid visst behov (luftfuktighet) och ett bra motstånd när det kommer till fuktskador.

Vad jag kan se så vill inte djuren ha extrema temperaturer (vilket är bra för luftfuktighetsproblemet) förutom sin solplats, vilket jag tänkt ha på land och inte vattendelen.


18
12
Mambert:
Låter onekligen som ett grymt häftigt projekt! Är ju drömmen att kunna ha en kajman. Heja heja! :)

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
För arter som inte finns med i L80 gäller, precis som du är inne på L108.
Sen kan man diskutera hur logiskt det är att du därmed behöver större utrymme till t.ex Paleosuchus än till glasögonkajmaner (som ju nämns i L80), men så ser det ut.

198
112
MoreliaMikael:

Mambert skrev:
Låter onekligen som ett grymt häftigt projekt! Är ju drömmen att kunna ha en kajman. Heja heja! :)

Det tror jag nog! Blir onekligen rätt dyrt, även om jag kan köpa mycket hårdvara för ett rätt starkt rabatterat pris (ca 55% rabatt).
Men i slutändan blir det snarare som att bygga en inomhuspool.
Har säkert i vanlig ordning underskattat hur tidskrävande det kommer bli, men jag utgår ifrån att om jag inte kan presentera det permanenta boendet för djuret inom 2 års tid från då att jag fått den, så kommer jag inte köpa djuret.
Ser hellre att mitt drömdjur går till någon som kan förse den med allt den behöver än att chansa.

Tragiskt nog (statistiskt likaså) så skulle säkert djuret hamna hos någon som har den i badkaret i källaren med LED-belysning för värme.

 

Jeppe skrev:
För arter som inte finns med i L80 gäller, precis som du är inne på L108.
Sen kan man diskutera hur logiskt det är att du därmed behöver större utrymme till t.ex Paleosuchus än till glasögonkajmaner (som ju nämns i L80), men så ser det ut.

Nämen precis! Känns lite konstigt att ett djur på 3 decimeter ska ha en en inhägnad av samma storlek som en studentlägenhet.

En del av mig vill tänka "logiskt" och se det som att jag kan basera min tankegång via L80, men samtidigt vill man ju inte vara den där som stoltserar med att inte följa de få regler vi egentligen har.

Med det sagt så känns det som att en 20-30cm lång krabat inte direkt hade klagat på 3x1 meters terrarium som en temporär lösning.


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Det är många som inte läser vad som verkligen gäller gällande krokodildjur.

L108 15 kap. 14 § För nykläckta och ungdjur av krokodildjur med en kroppslängd upp till en meter
gäller bilaga 1:8 till den i 12 § nämnda författningen under förutsättning att det på anläggningen finns utrymmen som är godkända för att hålla exemplar av arten som vuxen.

Den bilaga som det hänvisas till är L80 bilaga 1:8 utrymme för glasögonkajmaner.

<50cm 1,5m2 vattenyta 20cm djup

51-75cm 4,5m2 vattenyta 40cm djup

76-100cm 6,0m2 vattenyta 60cm djup

Ett 720l akvarium är för litet även för de minsta djuren, du måste upp till ett 960 för att det skall vara ok.

Det är alltså helt ok att ha andra krokodildjur till en storlek upp till 1m enligt de krav som gäller för glasögonkajmaner, så länge man redan har en plats som är godkänd för vuxna djur. Har man inte platsen klar i förväg är det alltså inte ok. Sedan kan man inte räkna med att hanarna stannar på under 150cm (brukar kunna bli lite större), då är du uppe på 40m2 vattenyta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild