Omvandla kyl till ägg kläcker.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
William252:
Hej, jag tänkte omvandla en kyl till en ägg kläckare men har ett par funderingar som jag hoppas ni hade kunnat hjälpa mig med. 

Första funderingen är hur jag ska få upp värmen i kylen. Jag tänker mig att man ska andvända en värme kabel eller någon värmematta och tejpa upp den på sidorna av kylen, och att kabeln/mattan ska vara ikoplad med en HabiStat Digital Temperature Thermostat som kommer kunna kontrolera värmen. Tror ni att detta kommer fungera eller har ni förslag på något annat som skulle fungera bättre?

Andra funderingen är om det kan bli för varmt i kylen. Jag tänker att man har kabeln/mattan ikopplad i en termostat som håller koll på temperaturen så ska det inte kunna bli varmare än vad som står på temostaten, men i med att miljön utanför kanske blir varmere än kläckaren så kanske värmen höjs i kläckaren.

Och sista funderingen är hur man gör med cirkulationen ifall fläkten på kylen inte funger och ifall den fungerar om den kommer kyla ner förmycket i kläckaren och i såfall om man kan ta bort fläkten?

Ni får gärna skriva ner flera saker som kan vara bra att tillsätta eller något material som jag kan andvända istället.

Mvh William



Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
Jag tror det kommer funka. Om temperaturen utanför kläckaren blir såpass varm såpass länge att det påverkar höjer temperaturen inuti, så har du ju fortfarande termostat som kommer stänga av när önskad temperatur är nådd. Har du ägg som kräver kalla temperaturer och det kommer en värmebölja så kanske fläkten hjälper (och att det är isolerande material i väggarna). Om fläkten gör att det blir för kallt borde det bara vara att inte sätta i sladden. Beroende på vilken tejp det är så kan det hända att tejpen släpper. Generellt sätt ska man testa att ha igång äggkläckare någon vecka eller mer innan man sätter in ägg, bara för att veta att allt funkar som det ska.

7
0
William252:
Okej tack så mycket för hjälpen. Jag hoppas att det blir en kull av Honduras ägg nästa år så temperaturen kommer behöva ligga runt 29 grader och då får jag gått om tid att testa kläckaren:) Tejpen har jag tänkt andvända aluminiumtejp så att den inte släpper efter ett tag av värmen och fukten eller finns det något bättre altrenativ att få upp värmekablarna? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild