Hjälp jag behöver någon med vetskap!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
lindawm:

Nu är det så att jag skrev på en tarantella som var till salu. Jag ville köpa den. Skickade min adress så säljaren hade allt förberett. Jag och säljaren kom överenns om att jag fick köpa den men han/hon sa att han/hon INTE skickar den innan måndagen då det var helg vi skrev. Och det tycker jag är mycket logiskt och kände solklart att det ska vara så, då även företag jag beställt från gör samma att posta på måndagar. 
När måndagen kom så fick jag inge svar från säljaren. Tisdagen skriver då säljaren att den hade mycket på måndagen och hann inte skicka den. Jag kände då att inte köpa från säljaren och ignorera personen för stunden då jag inte kunde svara då jag var på jobb. Senare samma dag så ser jag att denna person har stalkat upp mig på facebook och skrivit där att den inte skickar spindeln innan jag swishat summan till han/hon. Jag känner mig obekväm att säljar stalkat upp mig och tar där efter beslut att inte svara denna person. Men då dagen efter alltså på Onsdag får jag ett meddelande att säljaren HAR SKICKAT SPINDELN! och säljaren skriver även att den hoppas att spindeln hinner komma början på nästa vecka med posten!!

Jag är så arg! Så nu är då en spindel i ett paket och får vara i det från en onsdag till mån,tis eller en ons... när nu paketet kommer fram..... ( har alltså inte fått något paket ännu )

Hur kan det gå från ( jag skickar INTE innan Måndag ) ( Tisdag: Jag hann inte måndag, du måste betala före jag skickar spindeln ) ( Onsdag: Jag har skickat spindeln, hoppas den kommer fram i början av nästa vecka. Swisha mig nu pengar till detta nr:xxx xxxxxx ) 

Jag kokar av ilska och oro för den lilla spindeln!!!

Så nu ber jag någon av er om hjälp, någon med kunskap och postat spindlar förr!!
* överlever en 3-5 cm tarantella i posten alla dessa dagar?
* är det för varmt ute för att posta den?
* vad ska jag göra nu? för jag känner absolut INTE att jag vill betala för en spindel jag ej gått med på att köpa på detta sätt....

snälla hjälp mig!!!!


226
223
Formula76:
När säljaren skrev och försökte få tag på dig kunde du ju svarat istället för att ignorera så kanske missförståndet kunnat undvikets?

6
2
lindawm:

Formula76 skrev:
När säljaren skrev och försökte få tag på dig kunde du ju svarat istället för att ignorera så kanske missförståndet kunnat undvikets?


jag var på jobb, jobbar med barn. Så hade ej tid att svara. och hann ej svara innan jag såg att han stalka upp mig på facebook. Där efter kände jag mig oerhört obekväm.


6
2
lindawm:
Formula76 skrev:
När säljaren skrev och försökte få tag på dig kunde du ju svarat istället för att ignorera så kanske missförståndet kunnat undvikets?

Sen vet jag ej hur man kan kalla det ett missförstånd då säljar säger 3 olika saker. ger ett datum då den ska skickas men gör det ej. Dagen efter, säger betala först. Dag 3 skickar ändå spindel.. utan godkännande eller svar från mig. så kan ej kalla det ett missförstånd.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Edit: Såg inte dina två senaste svar när jag skrev detta, my bad.

En bra packad spindel klarar oftast över en vecka på resande fot, har för mig att jag fick en 12-dagars leverans från Polen en gång och alla utom en levde (alltså typ 6 av 7 om jag minns rätt), men finns alltid en liten risk att den inte klarar sig oavsett frakttid.

Jag skulle aldrig någonsin skicka en spindel innan jag fått pengarna för den och vet inte heller om någon annan skulle göra det. 95% av alla säljare skickar på köparens ansvar, personligen skickar jag alltid på mitt eget då jag tycker det är mycket sjysstare mot kunden, men om något händer är det pengarna tillbaka som gäller, inte att köparen väntat med betalning tills hen får spindeln. Sen att skicka efter att inte kunna nå köparen känns också jättedumt av säljaren. Om en köpare slutar svara på mina meddelanden tänker jag att det antagligen är en oseriös köpare, brukar ge dem någon dag på sig att svara sen struntar jag i konversationen för att sälja till någon annan. Och ja, självklart borde den inte skickats en onsdag.

Jag tycker det känns hyfsat rimligt att försöka kontakta någon med andra medel om de inte svarar på meddelande här på forumet, finns många som inte är så aktiva här. (Edit, såg nu att du skrev att det var så kort tid efter hans senaste meddelande, så lite orimligt kanske). Jag brukar ofta försöka börja konversationen med köpare i PM och sedan flytta den till SMS eller Messenger (dock oftast genom att fråga vad personen heter och var hen är mest aktiv).


Jag tycker absolut du ska betala (åtminstone när du får spindeln om den kommer i fint skick) för att säljaren inte ska ha något att klaga på. Även om säljaren gjort misstag vill man som kund inte ha rykte om att vägra betala, sämsta sättet att skaffa vänner på. Sen kan du säga till hen att du var lite missnöjd med när hen skickade, och sedan kan du välja att aldrig handla av hen igen.


6
2
lindawm:
EmanuelKarl skrev:
En bra packad spindel klarar oftast över en vecka på resande fot, har för mig att jag fick en 12-dagars leverans från Polen en gång och alla utom en levde (alltså typ 6 av 7 om jag minns rätt), men finns alltid en liten risk att den inte klarar sig oavsett frakttid.

Jag skulle aldrig någonsin skicka en spindel innan jag fått pengarna för den och vet inte heller om någon annan skulle göra det. 95% av alla säljare skickar på köparens ansvar, personligen skickar jag alltid på mitt eget då jag tycker det är mycket sjysstare mot kunden, men om något händer är det pengarna tillbaka som gäller, inte att köparen väntat med betalning tills hen får spindeln. Sen att skicka efter att inte kunna nå köparen känns också jättedumt av säljaren. Om en köpare slutar svara på mina meddelanden tänker jag att det antagligen är en oseriös köpare, brukar ge dem någon dag på sig att svara sen struntar jag i konversationen för att sälja till någon annan. Och ja, självklart borde den inte skickats en onsdag.

Jag tycker det känns hyfsat rimligt att försöka kontakta någon med andra medel om de inte svarar på meddelande här på forumet, finns många som inte är så aktiva här.


Jag tycker absolut du ska betala (åtminstone när du får spindeln om den kommer i fint skick) för att säljaren inte ska ha något att klaga på. Även om säljaren gjort misstag vill man som kund inte ha rykte om att vägra betala, sämsta sättet att skaffa vänner på. Sen kan du säga till hen att du var lite missnöjd med när hen skickade, och sedan kan du välja att aldrig handla av hen igen.



Tusen tack för svaret, lättade verkligen på oron. Sömnlösa nätter av oro att den är i fara för det går så många dagar. Sedan vet jag ju ej om människan försökt lura mig eller inte. Hoppas han/hon lurat mig och inte skickat den, hade inte häller skickat till någon som inte betalat eller slutat svara. 

Jag skrev i fredas till säljaren att jag är oerhört besviken och irriterad på sättet den gjort detta på, att det mer blir ett påtvingat köp då vi ej pratat mer sedan lördagen. Och att vi ej hade planerat något annat datum än måndagen. Men att är spindeln ok så kommer jag betala.

Men tack igen för svaret!:) ger mig hopp att den mår bra. Jag har förberett ett hem åt den, så jag är redo om nu spindeln kommer. 


5061
3826
Tropfrog:
Ursäkta rättningsreflexen, men det är i den allmänna kunskapens intresse.

Du har köpt en fågelspindel, inte en tarantella. En tarrantella skulle vara otroligt svår att skicka på posten:

sv.wikipedia.org/wiki/Tarantella

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild