kalifornisk Kungssnok frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
benfg:
Hej! 
Jag funderar på att skaffa en kungssnok som första orm och har några frågor gällande detta.

Går det att få orm och terrarium med inredning för runt 5000kr?

Hur stort terrarium behövs, har läst att 120x60x60 räcker stämmer det eller bör man leta efter ett större då dem kan bli runt 160cm långa.

Kan man ha en snok från ung ålder som då är väldigt liten i samma terrarium livet ut eller bör man börja med ett mindre terrarium och uppgradera till större när ormen växer?

Tacksam för svar!

209
109
Norrby89:
benfg skrev:
Hej! 
Jag funderar på att skaffa en kungssnok som första orm och har några frågor gällande detta.

Går det att få orm och terrarium med inredning för runt 5000kr?

Hur stort terrarium behövs, har läst att 120x60x60 räcker stämmer det eller bör man leta efter ett större då dem kan bli runt 160cm långa.

Kan man ha en snok från ung ålder som då är väldigt liten i samma terrarium livet ut eller bör man börja med ett mindre terrarium och uppgradera till större när ormen växer?

Tacksam för svar!


Tyvärr är dessa ormar nu mera olagliga inom hela EU. Så man får ej köpa/sälja eller ens skänka bort dom, allt mindre föda upp dom tyvärr. 

10
7
Hermanjohansson:
Hej, enligt Naturvårdsverket så kommer inte alla kungssnokar drabbas av de nya lagarna inom EU. Det är Lampropeltis getula och dess underarter som gäller (ex kalifornisk kungssnok och mexikansk svart kungssnok). Sedan finns det delande meningar om klassificeringarna av arterna, men detta är vad EU och naturvårdsverket utgått ifrån. Finns att läsa mer på naturvårdsverkets hemsida. 

www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/djur-som-ej-ar-etablerade/lampropeltis-getula

Däremot andra kungssnokar och mjölksnokar (inom släktet Lampropeltis) ska fortsätta vara tillåtna inom EU. Så till exempel en gråbandad kungssnok eller en variabel kungssnok ska vara tillåtet.

167
163
Imori:
Här är en intressant undantagsregel som är värd att titta på:

Under ett års tid efter att en art har tagits upp på EU-förteckningen får dock den som innehar ett kommersiellt lager med exemplar av arten sälja dessa till privatpersoner. Detta under förutsättning att djuren förvärvades innan arten fördes upp på EU-förteckningen, att de förvaras och transporteras i sluten förvaring och att alla lämpliga åtgärder vidtas för att se till att de inte kan reproducera sig eller slippa ut.



Så bara djuret var fött/ innan 2:a augusti så får uppfödare sälja till privatperson? Eller räknas inte privata uppfödares djur som "kommersiellt lager" kanske? Måste det vara en djurbutik HB/AB som köpt in djuren innan 2/8/22?

10
7
Hermanjohansson:
Hej! Jag har tidigare uppfattat det som att det gällar all försäljning, så den här undantagsregeln för invasiva arter i handeln är nytt för mig. Absolut värt och kolla upp, antar att man får kontakta naturvårdsverket för mer detaljer.

209
109
Norrby89:
Hermanjohansson skrev:
Hej, enligt Naturvårdsverket så kommer inte alla kungssnokar drabbas av de nya lagarna inom EU. Det är Lampropeltis getula och dess underarter som gäller (ex kalifornisk kungssnok och mexikansk svart kungssnok). Sedan finns det delande meningar om klassificeringarna av arterna, men detta är vad EU och naturvårdsverket utgått ifrån. Finns att läsa mer på naturvårdsverkets hemsida. 

www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/djur-som-ej-ar-etablerade/lampropeltis-getula

Däremot andra kungssnokar och mjölksnokar (inom släktet Lampropeltis) ska fortsätta vara tillåtna inom EU. Så till exempel en gråbandad kungssnok eller en variabel kungssnok ska vara tillåtet.


Minns jag rätt så va det lite knas när det kommer till namngivelsen och det gäller hela Lampropeltis släktet. Finns en annan tråd  här på forumet där dom fått direkt svar från relevant myndighet vad som faktiskt gäller. 

5097
3866
Tropfrog:
Nej, privat uppfödare är inte en kommersiell verksamhet.

Datum djuret fötts är orelevant. Det är datumet som djuret anlände till kommersiell verksamhet som gäller.

Det är åtminstone min tolkning.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
17
9
Adamanteus75:
Norrby89 skrev:


Minns jag rätt så va det lite knas när det kommer till namngivelsen och det gäller hela Lampropeltis släktet. Finns en annan tråd  här på forumet där dom fått direkt svar från relevant myndighet vad som faktiskt gäller. 


Hej, det gäller endast Lampropeltis getula och de som tidigare räknades som underarter till getula. Övriga Lampropeltis arter är lagliga att hålla, sälja, avla på osv.. Åtminstone tills någon fjant på EU får för sig att de kan sprida sig i eu på grund av klimatförändringarna, ungefär som med getulan som förvisso är ett problem på Gran Canaria som ligger nära europa... (röda pluppen nere i vänstra hörnet)..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild