Göra en ögonfransgecko "handtam"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Nicort:
Hej.

Min son har nyligen fått en liten fransbebis som sitt första egna husdjur.
Min undran är nu hur man skonsamast (för ödlan) gör den "handtam"?
Inte så att den ska tas ut och kelas/lekas med utan för att vid behov kunna ta ut den från terrariet för ev vägning eller hälsokoll utan att stressa den allt för mycket.

Tacksam för alla svar. ????

/Nicole 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Egentligen så händer vägning, hälsokoll och veterinärbesök såpass sällan att det knappt är lönt att tämja dem för det. Finns någon gammal jämförelse från hanteringstråden här på sidan om att det är som att sticka barn med nål inför att hen ska få en spruta. Jag ser mina djur som akvariefiskar, jag brukar inte väga dem och det går jättebra att se hur deras hull ser ut genom glasrutan.

Jag brukar ibland hålla fram matskålen åt dem eller pincettmata dem med insekter. Det gör nog skillnad att de associerar er med något positivt, istället för att ni bara är skumma jättar som bara står och glor. Annars har mina ögonfransgeckor alltid varit tillräckligt lugna för att de lätt ska gå att plocka ut dem när nöden kräver det eller enstaka gånger per år när vi tar ut dem för att visa nyfikna gäster som varit på besök. Ungar kan säkert vara spralligare, jag har köpt mina som vuxna, men det går nog över med åldern.

2
0
Nicort:
Det har du säkert rätt i för just nu är vi skumma jättar som står och glor ????????

Våran är väldigt liten om man jämför med vuxna, och eftersom det är vår första ödla vill vi vara säkra på att den trivs och mår bra. 
Ta ut den är väl egentligen bara när terrariet ska rengöras om vi nu inte behöver väga och hålla på.

Tack för ditt svar, det uppskattas när man är helt ny i ödlevärlden 

5058
3824
Tropfrog:
Det går utmärkt att låta ödlan vara kvar när ni rengör terrariet. Det är också ett bra sätt att få den att sakta vänja sig vid er.

Jag har bara mindre ödlor. De kom in i terrariet för 5 år sedan nu och har aldrig varit utanför sedan dess.

Mvh
Magnus 

49
25
Lurre213:
Att handmata är definitivt ett effektivt sätt att få dem att ""gilla" än och vara orädda och nyfikna när man är nära. Men tycker inte det hjälper när man väl tar i dem sen. Sett folk som hanterar dagligen typ och då vänjer sig ödlan ofta. Men de skippar nog helst endå så länge det inte är en förutsättning för mat.

HAndmata kan också göra att de äter sämre eller inte alla på egenhand. Är ju upp till än om man orkar det varje kväll
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild