Bottensubstrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Hanna_095:
Hej, jag ska göra om i min leopardgeckos terrarie men blir galen på alla olika typer av bottensupstrat man kan ha. Jag vill använda sand men har läst det är farligt. Vad ska jag använda!?!!

5092
3863
Tropfrog:
Substratet skall vara naturligt enligt L80. Vad jag förstår är både lera och sandblandad jord vanliga lösningar som stämmer ganska så bra med leopardgeckons naturliga habitat.

Mvh
Magnus 

3
1
hugosreptiler:

Hej jag har en leopard gecko också och jag använder själv coconut fiber och det skulle jag enkelt tipsa om     



mvm


hugo 


169
38
Maaajaa:

Detta är ett ämne med många åsikter och svar.
Själv tänkte jag köra på Arcadia Earthmix arid som du lätt finner på cyberzoo. 

Angående sanden, dumpa den med desamma.
Varken naturligt för dem, ger inte fotfäste, slinker lätt med då dem är nyfikna djur som lätt får i sig en mun.

För att inte tala om hur dammigt det blir, inte minst för geckon som konstant utsätts för substratet ständigt. Sand tillåter heller inte att bevara fuktighet och mikroklimat i samma utsträckning som andra substrat. Ömsningen blir en mycket mer komplicerad process och därav finns risken för att öms föblir kvar på t.ex tår och stryper blodflödet.

Kokusnötsfiber är inget jag heller skulle använda som primärt substrat till en leopardgecko. Det är utformat för att hålla fuktigheten och slukar därmed vätska. Jag vet, vi talar om en leopardgecko. Dem ska ha ett torrare klimat men när det porösa substratet inte utsätts för fukt så dammar det som sand och iritterar.

Mvh Maja!


5092
3863
Tropfrog:
Menar du att det inte finns sand i den marken som leopardgeckos går på i naturen? Att det inte finns sand i arkadias 19kr kilot produkt?

Självfallet skall man inte ha 100% sand till leopardgecko. Den kommer inte från sandöken. Men någon mängd sand är det i de flesta diy recept jag sett. 19kr kilot är inte alla beredda att betala för en blandning av jord, (sand), vulkangrus och maskgödsel. Det går åt en del och det går att blanda själv för en bråkdel.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:
Menar du att det inte finns sand i den marken som leopardgeckos går på i naturen? Att det inte finns sand i arkadias 19kr kilot produkt?

Självfallet skall man inte ha 100% sand till leopardgecko. Den kommer inte från sandöken. Men någon mängd sand är det i de flesta diy recept jag sett. 19kr kilot är inte alla beredda att betala för en blandning av jord, (sand), vulkangrus och maskgödsel. Det går åt en del och det går att blanda själv för en bråkdel.

Mvh
Magnus 

Bra att du förtydligsde och kompleterade med information.
Jag medger att det blev lite hastigt och självklart finns det en poäng.
Självfallet finns det mängd sand i substratet de naturligt befinner sig på och en majoritet av de som tillverkar egna substrat har även inslag av det. Sanden har både en dränerande egenskap och gör substratet "grävbarare" då "tunnlar" håller sig uppe stadigare vilket ger upphov till att simpelt stimulera grävandet beteendet.

Sand som primärt substrat till leopardgecko kan vi antagligen båda samsas om att det inte är prio ett.
Anledningen till att jag införskaffar Earthmix Arid är just för att jag personligen inte hittat bättre alternativ för att skapa en egen mix. Det är komplicerat att finna alla komponenter till ett välfungerande substrat när det inte finns konkreta och tydliga instruktioner (från vad jag kollat) angående specifika mängder, produkter etcetera från flera håll. Så många åsikter men alla skiljer sig åt.

Har du någon bättre input på vad man kan skaffa? Märke av produkter? Tar mer än gärna emot svar:)

Mvh Maja!


5092
3863
Tropfrog:
Man kan nog sluta sig till att det inte är ett och samma substrat i hela leopardgeckons utbredningsområde och att det därför inte heller finns en optimal blandning. Jag skulle tom bli mycket förvånad om det inom utbredningsområdet finns en enda plats som har samma sammansättning som arkadias blandning. Lavagrus och mask funkar inte så bra ihop, så det är i princip en omöjlighet.

Om jag själv skulle skaffa leopardgeckos så skulle jag testa mig fram som jag alltid gör. Men baserat på tidigare diskussioner och bilder på habitatet så skulle det landa i runda slängar såhär:

Ca 40% naturell torvmull med inblandning av någon lätt naturlig gödsel. Antagligen worm casting eller väl komposterad kogödsel.

Ca 60% oorganiskt bestående av i fallande ordning. Krossad granit 2-4 mm, lavagrus och sand.

På toppen av detta skulle jag lägga några större bitar granit för texturens skull och lite torkade löv för att få det att se naturligt ut.

Alla delarna kostar mindre än 5 kr kilot, somliga mindre än 1 kr.

Vill man göra det väldigt enkelt för sig så köper man en påse med kaktus och såjord och blandar ut med krossad granit. Lite dyrare men mycket enklare.

Leopardgeckos är Sveriges vanligaste terrarieödla och väldigt enkelt djur. Det finns lika många åsikter om substrat som det finns ägare av arten. Jag skulle vilja påstå att det stora flertalet fungerar fint. Vill man lägga mer pengar på substrat än på ödlan funkar förstås arkadias produkt precis lika bra.

Mvh
Magnus 

656
344
Johnexotics:
Hanna_095 skrev:
Hej, jag ska göra om i min leopardgeckos terrarie men blir galen på alla olika typer av bottensupstrat man kan ha. Jag vill använda sand men har läst det är farligt. Vad ska jag använda!?!!


Jag brukar googla på vart djuren är ifrån sen försöker jag göra det så likt jag kan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild