Tropfrog skrev:
Menar du att det inte finns sand i den marken som leopardgeckos går på i naturen? Att det inte finns sand i arkadias 19kr kilot produkt?
Självfallet skall man inte ha 100% sand till leopardgecko. Den kommer inte från sandöken. Men någon mängd sand är det i de flesta diy recept jag sett. 19kr kilot är inte alla beredda att betala för en blandning av jord, (sand), vulkangrus och maskgödsel. Det går åt en del och det går att blanda själv för en bråkdel.
Mvh
Magnus
Bra att du förtydligsde och kompleterade med information.
Jag medger att det blev lite hastigt och självklart finns det en poäng.
Självfallet finns det mängd sand i substratet de naturligt befinner sig på och en majoritet av de som tillverkar egna substrat har även inslag av det. Sanden har både en dränerande egenskap och gör substratet "grävbarare" då "tunnlar" håller sig uppe stadigare vilket ger upphov till att simpelt stimulera grävandet beteendet.
Sand som primärt substrat till leopardgecko kan vi antagligen båda samsas om att det inte är prio ett.
Anledningen till att jag införskaffar Earthmix Arid är just för att jag personligen inte hittat bättre alternativ för att skapa en egen mix. Det är komplicerat att finna alla komponenter till ett välfungerande substrat när det inte finns konkreta och tydliga instruktioner (från vad jag kollat) angående specifika mängder, produkter etcetera från flera håll. Så många åsikter men alla skiljer sig åt.
Har du någon bättre input på vad man kan skaffa? Märke av produkter? Tar mer än gärna emot svar:)
Mvh Maja!