Belysning till 120 terrarium leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Tanken är att uppgradera tjejernas 2 terrarium till varsitt ca B120xH57xD49 glas terrarium.
Då jag förtillfället är osäker på belysning iom dagens oändliga marknad så tänkte jag, varför inte fråga vettigt folk här?

tycks finnas en massa åsikter men varken den ena eller andra är sig lik. Riktigt virrvarr.

För tillfället har den ena tösen en exoterra huva med 2 äldre glödlampor (1:a natural, 2:a UVB) medans den andra har en (vad jag tror är) akvariumarmatur med UVB-rör.

Vad för watt antal rekommenderas även till dessa utrymmen?
Värmelampa? Hotspot? Värmematta?

All input uppskattas:)
Mvh Maja!


18
2
dakerlund:
Maaajaa skrev:
Tanken är att uppgradera tjejernas 2 terrarium till varsitt ca B120xH57xD49 glas terrarium.
Då jag förtillfället är osäker på belysning iom dagens oändliga marknad så tänkte jag, varför inte fråga vettigt folk här?

tycks finnas en massa åsikter men varken den ena eller andra är sig lik. Riktigt virrvarr.

För tillfället har den ena tösen en exoterra huva med 2 äldre glödlampor (1:a natural, 2:a UVB) medans den andra har en (vad jag tror är) akvariumarmatur med UVB-rör.

Vad för watt antal rekommenderas även till dessa utrymmen?
Värmelampa? Hotspot? Värmematta?

All input uppskattas:)
Mvh Maja!



Leopardgeckos mår som bäst vid 27 grader när de är aktiva, dvs. skymmning, nattetid, eller gryning. Enligt de flesta behövs det ingen UV-belysning eftersom de är nattdjur, men jag rekommenderar främst värme "uppifrån" då mina 2 leosar har visat bäst mående vid detta.

/Daniel

169
38
Maaajaa:

Updatering)

Jag har bestämt mig för en halogen som hotspot, DHP på natten och arcadia shadedweller UVB som belysning. Är detta något?

Har redan beställt hem ett Uv rör 7% men det var oerhört kort jämfört mot terrariernas längder (120,125cm). Hur ska man placera så pass korta rör? På solplatsen? Imitten? 

mvh Maja!!


5088
3861
Tropfrog:
7% IV rör är väl för allmänbelysning? I såna fall skall det placeras så att det belyser så stor del av terrariet som möjligt, dvs centrerat.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild