Tips sökes för planering av sköldpaddsköp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
LiMa:

Hej! Jag har kollat lite vad som finns för olika arter och har fastnat för reeves, hur stora är era/dom ni haft i fullvuxen storlek? Jag har köpt en balja som rymmer 200l (80x60x40) samt att ja vill bygga en landdel som är 80x30. De borde väl ändå blir bra för en reeves? Annars vad för art hade passat? 

funkar det att ha guldfisk ihop? Eller blir dom uppätna?

tips på bra filtrering samt hur man ska hålla vattnet så rent som möjligt 

Maria


229
223
Formula76:
200liter tycker jag kanske är i minsta laget. Även om Reeves inte är nån gigantisk art så är ju mer plats destu bättre.
Och du kanske inte har den helt full av vatten heller?
Men det funkar absolut!
De brukar inte äta guldfisk, de försöker i en stund men ger ganska snart upp när de inte får tag på dom.

Ett ytterfilter är det bästa, överdimentionera! Tänk att det ska vara för ett 1000liters akvarium, sköldpaddor grisar ner mycket.

Om du bor i hus så är en damm ett väldigt bra alternativ på sommaren!

229
223
Formula76:
Förövrigt tycker jag det är kanon att du planerar och tänker till innan du köper!  :-)

8
1
LiMa:

Formula76 skrev:
200liter tycker jag kanske är i minsta laget. Även om Reeves inte är nån gigantisk art så är ju mer plats destu bättre.
Och du kanske inte har den helt full av vatten heller?
Men det funkar absolut!
De brukar inte äta guldfisk, de försöker i en stund men ger ganska snart upp när de inte får tag på dom.

Ett ytterfilter är det bästa, överdimentionera! Tänk att det ska vara för ett 1000liters akvarium, sköldpaddor grisar ner mycket.

Om du bor i hus så är en damm ett väldigt bra alternativ på sommaren!

Okej! Jaa jag får inte plats med något större tyvärr, så ja vill ha en liten padda, om du vet någon art som är mindre och som vill ha djupt vatten kanske? Nej de blir kanske att ytan är 10cm från kanten. 

okej då vet jag hur pass mycket "överkapacitet" jag behöver. 

nej ingen utomhusdamm tyvärr 

tack så mycket! 

maria 


5
1
Sosso123:

Jag funderar på att skaffa grekisk landsköldpadda men jag vill gärna ha en större sköldpadda, alltså inte en unge utan en lite äldre sköldpadda som är ungefär på 20-30 år. 
Är det någon här som har ett tips vad jag ska titta? 

Hur stor bur ska jag ha om jag köper en sköldpadda som är 20-30 år? Ska den vara större eller likadan som den skulle varit om jag köpt en unge.
Och hur stor är en grekisk sköldpadda som är 20-30 år.


229
223
Formula76:
Det är ett bra alternativ tycker jag att köpa en vuxen sköldpadda!

Blocket är ett ställe att kolla på. 
MEN gör din läxa först och läs på om arten du tänker skaffa, för många sköldpaddor som säljs på Blocket är från personer som inte har en jävla aning om vad för art dom har eller hur den ska tas om hand. Ofta ser man vanskapta djur som fått alldeles fel kost och skötsel. Men det finns såklart fina djur också.

Jag hade lagt ut en köpes annons här på Terrariedjur att du vill köpa vuxna djur, här känner jag att du lättare hittar djur som fått korrekt skötsel. Och du får passa på att fråga säljaren hur de tar hand om sina djur.

Tänk också på att "grekisk landsköldpadda" många ggr används lite slarvigt om flera arter som finns runt medelhavet. Så man använder gärna de vetenskapliga namnen så vet man precis vilken art det gäller.

Hermannihaven.com har du väldigt mycket info, på engelska dock.
Annars finns här duktiga uppfödare du kan rådfråga.

5
1
Sosso123:

Tack! Formula76


229
223
Formula76:

Sosso123 skrev:
Tack! Formula76


Lycka till!

En youtubekanal jag kan rekommendera www.youtube.com/watch?v=oIGjx2-AFGA


5
1
Sosso123:

Jag funderar på att skaffa en Testudo hermanni på 20-30 år, finns det någon slags transportbur till den.


Jag och min familj åker ofta till vårt landställe som ligger 1 timme bort, jag tänker att vi kan ha en bur på vårt landställe och en bur hemma hos oss.
Men kan man ha en transportbur att ha den i?

Blir sköldpaddan för förvirrad om den byter bur. Vi brukar vara där på helger kanske 2 veckor emellan eller varannan vecka, och på lov en halv eller en hel vecka. 

Men på helger när jag är där två dagar kan någon jag känner titta till och ge den mat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild