Färdigställ hemmasnickrat (120x75x154)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Viral:

Tjena!
Hämtade detta halvfärdiga begagnade hemmasnickret för ett par veckor sedan och tänkte att jag skulle dela med mig av färdigställandet av det här. Är relativt ny på detta, har arbetat med ett terrarium tidigare men det är inget att skryta om. Tänkte om jag delar med mig av allt här så kan jag säkert lära mig nåt nytt av er rutinerade eller så blir jag stoppad innan jag gör något allt för galet ????. Så rätta mig mer än gärna när jag har fel eller har ett udda förslag!

Lite info om bygget
* Bredd: 120cm
* Djup: 75cm
* Höjd: ca 154cm (181cm med underrede.)
* Väggar gjorda av en kombination av OBS skivor med glas på insidan mot alla sidor förutom på baksidan bakom bakgrunden.
* Bakgrund gjord i frigolit med något grus på. Verkar behövas lagas samt förstärkas på vissa ställen. (Någon har förslag på material man kan använda?).
* 10st Ventilationshål på dem nedre fönsterna, ca 1.5cm i diameter.
* Glas dörrar med skenor, dock ej monterade.
* Tak saknas.

 

 



Så vad ska finnas i det?
Jadu, den ursprungliga planen var att skaffa en ackie varan men golvytan hemma växer ju ej på träd tyvärr, och det här bygget är ju alldeles för litet för en sådan varan. Med det sagt började jag öppna upp och kollade runt efter likande mindre djur. Fastnade lite för Varanus Gilleni, som även ska vara primärt trädlevande, vilket lät perfekt för ett sånt högt terrarie. Hursomhelst visade sig den arten vara väldigt sällsynt inom hobbyn så kan det blir svårt, och är därför relativt öppen för andra förslag. Oavsett har jag ju inte bråttom med att sätta ett djur i den.

Som komplement till ödlan som tillslut hamnar där blev jag nyfiken på städare för torrare klimat och läste att både zoophobas och mjölmask ska fungera bra. Hörde även att ska finnas några gråsuggor som kan klara det, men kan inte namnen på rak arm. Har inte haft städare förr, något som erfarenhet av att använda dessa djur som städare?

Tanken är då att har ett hyfsat djupt substrat 15-30cm(Får offra lite och begrava en del av bakgrunden.) så man kan få till en ordentlig fukt gradient i det. Som jag har förstått är detta viktigt för både städarna och för många torrare ödlor då de ofta gräver ner sig för fukten bör de ömsar. Är inte säkert på substratmixen, men det tar vi när det kommer! Tänker man kan sätta en akryl intill dörrskenorna för att hålla det inne.

Vad sker härnäst?
Här näst är det väl inget annat än taket som ska på plats. Ska rita upp och återkomma med ett förslag, måste fundera på hur man ska ta sig till med ventilation samt fäste för lysrör och värmelampa. Därefter blir det dörrar!


302
254
Bowery:
Hmm, kanske bra burk för kameleont? Kan du tänka dig slangar istället är utbudet brett på dessa mått :)

10
3
Viral:

Bowery skrev:
Hmm, kanske bra burk för kameleont? Kan du tänka dig slangar istället är utbudet brett på dessa mått :)


Funderade också på kamelont ett tag men har panterkameleont redan och känner mig ganska nöjd så, vill prova på något annat. Är helt ärligt inte jätteförtjust i ormar, vet inte om det är avsaknaden av ben som gör det eller vad det är x) .

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild