Vild ögonfransgecko, hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

41
1
Molol:
Hej!
Jag har en ögonfransgecko på ca 4-3 år och hon är galen. Hon jag fick ödlan ifrån hade henne i en jätteliten transportbur i ett år då ingen brydde sig om henne. Vi köpte ett större terrarium senare men det var ändå inte tillräckligt. I år köpte vi ett lagom stort terrarium så ni vet. Nu är dock ödlan helt vild och är typ omöjlig att tämja, vet någon vad jag kan göra för att tämja henne

5061
3826
Tropfrog:
Reptiler går inte att tämja. Hon visar en naturlig och sund inställning till ett annat djur som är mer än 1000 gånger så stor som hon själv och potentiellt hot. Bara låt henne vara ifred och njuta av sitt nya hem.

Mvh
Magnus 

41
1
Molol:
Tropfrog skrev:
Reptiler går inte att tämja. Hon visar en naturlig och sund inställning till ett annat djur som är mer än 1000 gånger så stor som hon själv och potentiellt hot. Bara låt henne vara ifred och njuta av sitt nya hem.

Mvh
Magnus 

Ssnt men jag skulle föredra att ha henne hanterbar till städning osv

273
209
AndreasB:
Molol skrev:

Ssnt men jag skulle föredra att ha henne hanterbar till städning osv


Städning? Nu vet jag inte hur du har intrett hemmet till din frans. Men ett bioaktivt behöver ingen städning direkt.

84
66
Nina_Fiji:

AndreasB skrev:


Städning? Nu vet jag inte hur du har intrett hemmet till din frans. Men ett bioaktivt behöver ingen städning direkt.


bioaktivt behövs även dom städas då och då. Framför allt klippa ner växterna! Ta det bara lungt och försiktigt när du städar. Städa lite varje dag och ta det på hennes vilkor. Hon kommer med tiden vänja sig vid dej och att du håller på i hennes hem. Se till att hon har mycket klättrings möjligheter och bra gömställen som ett korkrör eller en cocosnött. Tänk på att ha henne på ett lungt ställe i ditt hem och täck minst en sida av terrariumet. 


41
1
Molol:
AndreasB skrev:


Städning? Nu vet jag inte hur du har intrett hemmet till din frans. Men ett bioaktivt behöver ingen städning direkt.

Nej jag har det inte bioaktivt

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Molol skrev:

Nej jag har det inte bioaktivt

Mitt bästa tips är att göra det bioaktivt, det är inte så svårt som det låter och kommer i längden spara dig massor av tid och spara ödlan massor av stress. Jag brukar torka bort avföring på glaset och liknande när jag set det, och om det blir riktigt övervuxet kan man behöva klippa växterna lite någon gång ibland (dock uppskattar ödlan förmodligen när det är övervuxet), men annars krävs det nästan ingen städning alls.

Jag håller med tidigare talare om att reptiler inte riktigt är djur man tämjer för att kunna städa terrariet, det är lite som att sticka barn med nål inför när de ska ta en spruta och för många reptiler kan det i längden vara skadligt att vara ute i torrt rumsklimat för mycket. Men något som du kan testa som kan göra skillnad är pincettmatning med insekter. Om du lyckas komma tillräckligt nära den så kan du även testa att ha lite CGD på fingertoppen och låta den slicka upp det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild