Terrarium är alldeles för varmt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
LeonGordon:
Hej! Det är alldeles för varmt i min leopardgeckos terrarium! Är det någon som vet hur jag ska göra? Han står på övervåningen vid balkongen så soler skiner in men vi har täckt för fönstret med en filt. Det verkar inte fungera. Han har tillgång till vatten, gömställe och fuktgrotta. Vi har varit borta nu under en helg och det har varit makalöst varmt. Min Leo verkar inte må så bra så jag behöver fixa detta problem omedelbart. Alla förslag är uppskattade!!!
/Elin

200
258
Lordguras:
Ni får väll flytta ner terrariet till undervåningen att börja med. Vissa dagar när det är som varmast kan ni stänga av all värme kopplat till terrariet 

5092
3863
Tropfrog:
Hur varmt har du i rummet? Leopardgeckoa skall ha avsevärt varmare än vad som är bekvämt för vanligt folk. Borde inte vara några problem att minska på värmekällan.

Mvh
Magnus 

3
1
LeonGordon:
Jag vet inte hur varmt det är i rummet men det är 40 grader i terrariumet vilket jag vet är alldeles för varmt. Det är lite krångligt att få ner geckon till undervåningen då vi inte har så mycket plats men det kanske går att växla plats på terrariumet och akvariumet som vi har. 

5092
3863
Tropfrog:
Jag tror inte att du har 40 grader i rummet. Så länge inte solen lyser direkt på terrariet så är det inte särskilt svårt att få terrariet ända ner till några grader över rummets temperatur. Vänta med att flytta runt burkarna tills alternativ är utrett.

Mät temperaturen i rummet och berätta vad den är.

Vilka värmekällor har du i terrariet och hur styr du dem?

Mvh
Magnus 

3
1
LeonGordon:

Vi har täckt för alla fönster nu och vädrat lite. Temperaturen i terrariumet har till och med sänkts lite! Geckon verkar må bättre också då han går runt och ser piggare ut:) 
Jag använder en 50W värmelampa som går på timer i 12h. 

det är ca 25 grader i rummet nu efter vi vädrat och det är 25 och 35 grader i terrariumet. 

de dagar det är jätte varmt drag jag väll ur värmelampan och ser till att det vädrat lite i rummet. 

jag tror det löser sig nu! Tack för all hjälp????????


67
39
Tonyikalmar:
Ett tips är att oxå stänga fönstret när solen ligger på mot fasaden på huset så släpper du inte in den heta utomhusluften och passa på att vädra på nätterna när det är som svalast. 

25
4
Kottemamma:
När vi behövt sänka tempen i terrariumen så har vi lagt frysklampar eller PET-flaskor med is ovanpå. Vi har ögonfrans så en helt annan typ av värme o så, men det har tagit ner graderna ett par snäpp

5092
3863
Tropfrog:
Att försöka kyla samtidigt som man värmer är relativt meningslöst. Blir det för varmt i terrariet är förstås den första åtgärden att sänka på värmekälla.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild