Jungfrugecko och mat, många frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

55
9
Degus:
Nu ska jag äntligen få jungfrugeckos snart och jag har några sista frågor om maten.

De kommer att bo i ett 60*60 terrarium som är bioaktivt och väletablerat. 
Det finns massor av gråsuggor, hoppstjärtar, lite fukt/jordkvalter och några kortvingar, samt en massa olika maskar.
Riktigt med växterboch allt är i balans.
Jag matar djuren med varierad mat, mycket kalk, frukt, bras, protein, ben, frön nötter, samt att de äter växterna som jag gror där inne. 

Frågor
Vilket är den bästa pulvermaten till ödlorna? Mest näringsrik.

Kan man köpa vinglösa fruktflugor/bananflugor och odla där inne?
Eller ärtlöss?

Att pudra insekterna där inne med vitaminer, blir svårt, kan jag ta det på deras mat eller extra på geckomaten?

Om jag vill mata med mer än bara pulvermat, är det bara att mosa banan, mango och såna saker då? Tips på vad? Blandar gärna eget och fryser in i portioner, om det går.
Allt kommer att bli uppätet rätt snabbt av alla andra djur också.

Något de absolut inte får äta?

Fler tips?

Tack!

5092
3863
Tropfrog:
Om du har gott om microfauna så läg geckona äta kryp när de själva känner för det. Då återstår bara frukt. Eftersom detta då blir din enda chans att ge vitaminer skulle jag rekommendera att hålla dig till en kvalitativ CGD. Jag har använt repashi i 5 år nu till mina och den verkar funka bra.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Om du har gott om microfauna så läg geckona äta kryp när de själva känner för det. Då återstår bara frukt. Eftersom detta då blir din enda chans att ge vitaminer skulle jag rekommendera att hålla dig till en kvalitativ CGD. Jag har använt repashi i 5 år nu till mina och den verkar funka bra.

Mvh
Magnus 

Tack, då beställer jag sånt direkt

55
9
Degus:
Du, får jag passa på att fråga en sak. En jungfrugecko, ungefär hur många gråsuggor kan hon sätta  i sig på en dag/vecka?
Frågar bara för att få ett hum.

5092
3863
Tropfrog:
Degus skrev:
Du, får jag passa på att fråga en sak. En jungfrugecko, ungefär hur många gråsuggor kan hon sätta  i sig på en dag/vecka?
Frågar bara för att få ett hum.


Svår fråga. Inte så att man ser när de äter av dem. Men men tiden kommer populationen att minska. Bra att ha kulturer att komplettera med. Om man bara låter det vara kommer populationen an geckos vinna.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:


Svår fråga. Inte så att man ser när de äter av dem. Men men tiden kommer populationen att minska. Bra att ha kulturer att komplettera med. Om man bara låter det vara kommer populationen an geckos vinna.

Mvh
Magnus 

Bara bra om de minskar lite, nu är de alldeles för många. 
Har ett terrarium med afrikanska snäckor där det också är alldeles för många, så jag får flytta över från det.
Jag tycker att det är kul när det är lite omsättning. Växter växer, dör/blir ätna, blir jord, frön gror och så går det runt. 
Tack för dina svar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild