Adoptera eller köpa nytt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
1
Nine_en:
Hej!

Titeln kanske säger sig självt, men jag undrar om man som ny ormägare ska sattsa på att adoptera en orm som någon redan har haft eller köpa en ny unge. Det finns ju såklart många djur som behöver nya hem, så adoptera är på så sätt bra. Men finns det då en risk att den förra ägaren inte tagit så väl hand om ormen och den kanske är defensiv?

dela gärna era tankar och erfarenheter!

mvh

82
56
ApeMan:
Det finns såklart för- och nackdelar med båda. Men oavsett vad du väljer så tänker jag att det är bra att träffa och prata med den du köper av, så du kan få ett hum om djuret redan där och då. Kanske få lite mer insikt och fatta ditt beslut efter det.

11
1
Nine_en:
det låter ju som kloka ord, tack!

36
12
GrontApple:

Tänkte flika in lite angående det här med för- och nackdelar (som jag ser det).

Fördelar med en äldre orm som omplaceras är framförallt att den - om du skaffar den från en seriös och ansvarsfull person - redan fungerar som den ska avseende mat, öms, osv. Beroende på om/hur den har hanterats kan den också vara lugn och hanterbar.

Yngre ormar har ofta ännu inte vant sig vid hantering och kan vara mer defensiva och dessutom är det svårare att veta hur de fungerar med mat och sånt mer långsiktigt. Men de har fördelen att de är mindre (kan vara skönt om man är lite osäker i början) och vänjer sig hyfsat lätt vid den nivå av hantering du vill syssla med.

Jag var själv inne på att skaffa en vuxen kungspyton mest av praktiska skäl (köpa foder i storpack då den inte växer mycket mer, kan sätta den direkt i ett större terrarium utan problem). Men det blev så att en 10 månaders kungspyton var lättast att få tag i och hade fördelen att han kom med en stor plastlåda och en massa inredning. Så jag har tid på mig att göra i ordning hans "vuxenterrarium" utan stress vilket är en bonus. :)

Han var inte särskilt hanterad då han enligt förra ägaren bets och väste mycket, men jag har inte haft några sådana problem med honom. Men jag försöker läsa av kroppspråket (så gott det går på en orm) och hanterar honom bara när han själv tolererar det. Det har faktiskt hänt några gånger att han har klättrat ur sin låda och självmant slingrat sig runt min arm när jag t ex. har bytt vatten. Det känns alltid speciellt när det händer. :)


5061
3824
Tropfrog:
Jag tänker att många omplaceringar är folk som tröttnat på djuret eller hobbyn. Frågan är då hur väl djuret skötts den senaste tiden? Var noga med att bedöma allmäntillstånd, ta hjälp om så krävs.

Mvh
Magnus

11
1
Nine_en:
tack för svar! Kanske skickar någon bild om jag hittar någon som behöver omplaceras

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Nine_en skrev:
tack för svar! Kanske skickar någon bild om jag hittar någon som behöver omplaceras


Uppfödare brukar även kunna sälja sina reptiler som går i pension :) inge fel på djuren bara att man inte vill avla på dom allt för många år.  Och då vet du även att dom har skötts som dom ska i dom flesta fall. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild