Min orm vill inte hugga bytet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
HumorMedStil:
Jag har en Lampropeltis californiae (Kalifornisk kungsnok) som går mot sitt fjärde år. Den har för inte så länge sedan börjat vägra äta maten, såvida den inte ligger helt död på en sten. Då kravlar den fram och tar bytet försiktigt utan någon form av aggresion. 

Jag har provat att inte ge den mat i flera veckor och sedan försökt att locka i den en mus. Men den verkar inte riktigt koppla den till mat. När den ser den så blir hon rädd, sedan så ställer hon sig i attack position. Möjligtvis så hugger den musen deffensivt, men inte äter upp den. 

Jag vet inte hur jag ska stoppa i den mat. Kanske ska jag prova byta mat, kanske jag ska prova att banta den längre så att den blir jäääääätte hungrig och sedan prova igen. 

Ett alternativ är att någon erfaren köper den av mig, jag kan erbjuda en rejäl påse popcorn möss på köpet också. Då skulle den personen kunna klura ut det. Och så har jag tappat känslan för ormen. Den ger mig inte samma roliga känsla som innan, jag blir inte sugen att mata den. Det är mer ett måste. Jag skulle bli extremt glad om någon är intresserad. Bor i nordvästra skåne btw. 

488
202
David:
Vet inte om jag missförstår, menar du att ormen äter om bytet är dött och ligger still på en sten, då hade gjort precis så. Ormen blir kanske stressad av din närvaro. 
En del ormar vill ju bara äta när det är mörkt och helt utan störande moment.


70
13
Alfredanimalking:
HumorMedStil skrev:
Jag har en Lampropeltis californiae (Kalifornisk kungsnok) som går mot sitt fjärde år. Den har för inte så länge sedan börjat vägra äta maten, såvida den inte ligger helt död på en sten. Då kravlar den fram och tar bytet försiktigt utan någon form av aggresion. 

Jag har provat att inte ge den mat i flera veckor och sedan försökt att locka i den en mus. Men den verkar inte riktigt koppla den till mat. När den ser den så blir hon rädd, sedan så ställer hon sig i attack position. Möjligtvis så hugger den musen deffensivt, men inte äter upp den. 

Jag vet inte hur jag ska stoppa i den mat. Kanske ska jag prova byta mat, kanske jag ska prova att banta den längre så att den blir jäääääätte hungrig och sedan prova igen. 

Ett alternativ är att någon erfaren köper den av mig, jag kan erbjuda en rejäl påse popcorn möss på köpet också. Då skulle den personen kunna klura ut det. Och så har jag tappat känslan för ormen. Den ger mig inte samma roliga känsla som innan, jag blir inte sugen att mata den. Det är mer ett måste. Jag skulle bli extremt glad om någon är intresserad. Bor i nordvästra skåne btw. 

Jag är inte expert på kungssnokar men den kanske är mätt och inte får i sig maten så jag tycker att du ska banta den.

2
0
HumorMedStil:
David skrev:
Vet inte om jag missförstår, menar du att ormen äter om bytet är dött och ligger still på en sten, då hade gjort precis så. Ormen blir kanske stressad av din närvaro. 
En del ormar vill ju bara äta när det är mörkt och helt utan störande moment.


Den vill inte ta bytet när jag håller den med en tång, däremot så tar den bytet om jag lägger den på en sten. Ska jag vara orolig för att det är så?

488
202
David:
HumorMedStil skrev:

Den vill inte ta bytet när jag håller den med en tång, däremot så tar den bytet om jag lägger den på en sten. Ska jag vara orolig för att det är så?


Det hade inte jag varit. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
HumorMedStil skrev:

Den vill inte ta bytet när jag håller den med en tång, däremot så tar den bytet om jag lägger den på en sten. Ska jag vara orolig för att det är så?


Nej

379
399
Mr_B:
Så länge den äter behöver du ju inte oroa dig. 

209
109
Norrby89:

Mr_B skrev:
Så länge den äter behöver du ju inte oroa dig. 


ja asså all
HumorMedStil skrev:
Jag har en Lampropeltis californiae (Kalifornisk kungsnok) som går mot sitt fjärde år. Den har för inte så länge sedan börjat vägra äta maten, såvida den inte ligger helt död på en sten. Då kravlar den fram och tar bytet försiktigt utan någon form av aggresion. 

Jag har provat att inte ge den mat i flera veckor och sedan försökt att locka i den en mus. Men den verkar inte riktigt koppla den till mat. När den ser den så blir hon rädd, sedan så ställer hon sig i attack position. Möjligtvis så hugger den musen deffensivt, men inte äter upp den. 

Jag vet inte hur jag ska stoppa i den mat. Kanske ska jag prova byta mat, kanske jag ska prova att banta den längre så att den blir jäääääätte hungrig och sedan prova igen. 

Ett alternativ är att någon erfaren köper den av mig, jag kan erbjuda en rejäl påse popcorn möss på köpet också. Då skulle den personen kunna klura ut det. Och så har jag tappat känslan för ormen. Den ger mig inte samma roliga känsla som innan, jag blir inte sugen att mata den. Det är mer ett måste. Jag skulle bli extremt glad om någon är intresserad. Bor i nordvästra skåne btw. 


som dom skrivit innan så är det bara att lägga in råtta/mus å låta den äta som den gör.. alla djur är olika och ibland får man ett djur som är lite knäpp..

 

vi har tillexempel en Boa som är lite dryg, man får ta in råttan och han är super intresserad (bara lukta) sen får man lägga den i terrariet ca 2-3 timmar och då plocka upp den å ta den till han så tar han den mer eller mindre direkt. (och jaa vi har provat bara lägga in, inte ge alls och vänta 2 veckor osv osv detta är ända som tydligen funkar). Medans alla andra djur här hemma äter helt utan problem.


44
36
Masala:
HumorMedStil skrev:

Den vill inte ta bytet när jag håller den med en tång, däremot så tar den bytet om jag lägger den på en sten. Ska jag vara orolig för att det är så?


Nope. De är olika. Var glad att den äter. 

14
3
Zorge18:
Har två boer (bci/bcc) som inte hugger bara äter när man lägger in och släcker (smidigt)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild