Någon som har bygg terrarium i akryl?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1226
464
leedragon:

Funderar på att bygga ett terrarium i plexyglass/akryl.  Fördelarna att det blir ju spricksäkert. kan borra dräneringshål rätt lätt och väger inte så mycket. Förhoppningsvisst billigare än glas också.

Min ide är exoterras design. alltså gångjärn istället för skjulistor. storleken 60x60x90 eller 90x50x90.

Frågan är om det kommer att hålla i de storlekarna? eller kommer det att rasa?

Kommer det att tåla att man har ljusramp och värmelampan vilande på nättaket eller kommer det att smälta brinna ner lägenheten?

Har någon byggt nåt likande av samma material till alternativ till glas?


302
253
Bowery:
Då plexi/akrylplast har gått upp rejält i pris sedan corona så vette tusan om det blir billigare.

Att det inte skulle hålla i dessa storlekar du pratar om ser jag som nästintill omöjligt,borde inte vara några problem alls! Reglar är ju alltid ett alternativ om du vill vara 100% säker, men kolla lite hur ett växthus är byggt i sådant fall och bygg efter liknande konstruktion. Både för det praktiska och det estetiska. 

Värmelampa skulle jag personligen aldrig föredra att lägga direkt på någonting egentligen förutom då metall eller liknande. Fixa hängen? Med krokar,ståltråd, tjaa funkar med allt möjligt :)

Lycka till!

121
69
Mirpa:
Mannen byggde sitt terrarium i plexiglas, han har perforerad metall som tak med två värmelampor på. Än så länge har inget smält och det har hållt. Bilder finns i mitt galleri om du vill se det. 

1226
464
leedragon:
Bowery skrev:
Då plexi/akrylplast har gått upp rejält i pris sedan corona så vette tusan om det blir billigare.

Att det inte skulle hålla i dessa storlekar du pratar om ser jag som nästintill omöjligt,borde inte vara några problem alls! Reglar är ju alltid ett alternativ om du vill vara 100% säker, men kolla lite hur ett växthus är byggt i sådant fall och bygg efter liknande konstruktion. Både för det praktiska och det estetiska. 

Värmelampa skulle jag personligen aldrig föredra att lägga direkt på någonting egentligen förutom då metall eller liknande. Fixa hängen? Med krokar,ståltråd, tjaa funkar med allt möjligt :)

Lycka till!

Blir jobb som jag gärna hade skippat med hänge men får nog göra det haha

1226
464
leedragon:
Mirpa skrev:
Mannen byggde sitt terrarium i plexiglas, han har perforerad metall som tak med två värmelampor på. Än så länge har inget smält och det har hållt. Bilder finns i mitt galleri om du vill se det. 

Är den med skalbaggarna? 

121
69
Mirpa:
leedragon skrev:

Är den med skalbaggarna? 


Japp! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild