Säkra botten på terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

50
19
Danilo:
Hej,

Vad är bra att ha under bottensubbstratet? Tänker om baljan välter utan att jag märker det så vore det tråkigt om trät ligger och suger åt sig allt under en längre tid.

21
9
Frigg:
Tja.

jag har marinplyfa i ett av mina terrarier, och i det andra har jag mdf skiva vilket jag penslade botten med klarlack. Vet inte om de är 100% vattentätt men jag har inte märkt några större problem ansålänge.

27
9
Experior:
Ingen erfarenhet av träterrarium men borde väl gå att lägga en plexiskiva i botten som man tätar runt tänker jag? 

1660
776
fluffis:
Jag har kört med glasfiber i botten och en liten bit upp på kanterna. Sen målat med badrumsfärg. Det tar lite tid och luktar under tiden men det blir bra i slutändan ????

Klarlack borde funka om du kan få ett tätt lager. Jag har själv använt klarlack på OSB men det fanns så många håligheter så att det aldrig blev heltäckande trots flera lager.

50
19
Danilo:
Tack alla!

Funderar på lägga en lös del emellan substratet och bottendelen som även kan underlätta för mig vid städning samt hålla bottendelen i nyskick. Ungefär som en plastfilm skyddar mobilentelefonens framsida från repor och dylikt.

Vad tror ni om det?

Tänker mig någon tålig plast eller gummimatta på botten innan allt substrat åker på.

21
9
Frigg:

fluffis skrev:
Jag har kört med glasfiber i botten och en liten bit upp på kanterna. Sen målat med badrumsfärg. Det tar lite tid och luktar under tiden men det blir bra i slutändan ????

Klarlack borde funka om du kan få ett tätt lager. Jag har själv använt klarlack på OSB men det fanns så många håligheter så att det aldrig blev heltäckande trots flera lager.


jäkla bra ide med glasfiber, ska jag pröva nästa gång. 

För det är ju som du skriver klarlack blir ju inte helt tätt, iallafall inte på OSB. 


25
24
berra292:
Liquid pond liner är mkt bra

40
31
19Bumbi:
Förutom fuktspärr så har jag lagt kakelplattor löst i botten för att skydda om det grävs mycket. Det filar ner vassa klor på köpet:) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild