Ögonfransgecko sitter på marken

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Minnaikola_:
Min ögonfransgecko på snart 3 månader sitter endast på marken i hens terrarium. Jag tyckte det var konstigt eftersom att den är ett trädlevande djur som gillar att klättra. Hen klättrar ofta runt när hen är vaken och sover ibland på väggarna men den sover även mycket på golvet och springer mer runt där än i växterna. Jag har läst att det kan bero på att man har det kallt hemma men jag har 23-24 grader hemma. Men ska jag oroa mig eller är detta vanligt?

84
66
Nina_Fiji:
Hej det skulle hjälpa om du la upp en bild på terrariet. 

1
0
icela:
Är luftfuktigheten tillräcklig? Har du någon mätare? 

4
1
Minnaikola_:
icela skrev:
Är luftfuktigheten tillräcklig? Har du någon mätare? 

Jag sprayar terrariet 4 omgångar om dagen. Sprayar flera gånger på kvällen och litegranna på morgonen innan jag åker iväg under dagen. Har inte införskaffat en luftfuktighetsmätare än eftersom jag har haft juvenilen i ca en månad. 

209
109
Norrby89:
Minnaikola_ skrev:

Jag sprayar terrariet 4 omgångar om dagen. Sprayar flera gånger på kvällen och litegranna på morgonen innan jag åker iväg under dagen. Har inte införskaffat en luftfuktighetsmätare än eftersom jag har haft juvenilen i ca en månad. 


Känns nästan som lite för mycket, vi har ett exoterra med helt nättak och sprayar en gång per dag och håller runt 60-70% luftfuktighet. Hur ser det ut övrigt? Någon extra värme? Temperatur i rummet? Vad för ljus har ni? 

4
1
Minnaikola_:
Norrby89 skrev:


Känns nästan som lite för mycket, vi har ett exoterra med helt nättak och sprayar en gång per dag och håller runt 60-70% luftfuktighet. Hur ser det ut övrigt? Någon extra värme? Temperatur i rummet? Vad för ljus har ni? 

Jag sprayar så ofta eftersom jag just nu har juvenilen i en petbox med toapapper som bottensubstrat och det suger inte åt någon fukt. Har det så jag ser till att han äter o skiter osv. Har mycket växter i petboxen. Han ska flytta in i ett före detta akvarium på ca 35x35x50(8 hörnigt) i helgen då jag precis fått hem en massa grejer på posten. Jag har ingen extra värme för tillfället men ska även åka och köpa en värmematta på Bauhaus i helgen i samband med "terrariebygget". På mätaren jag har i rummet så har jag 24 grader i snitt. Ibland blir det kallare eller varmare beroende på golvvärmen och hur varmt det är utomhus. Jag har inte en värmelampa eftersom att det kan bli för varmt där inne.

5061
3824
Tropfrog:
Varken petbox eller akvarium är lämpliga hem.

Toapapper är inget lämpligt bottenmaterial.

Luftfuktighetsmätare skall införskaffas långt innan djur.

Du bör ordna ett lämpligt terrarium med bra miljö skyndsamt.

Mvh
Magnus 



 

209
109
Norrby89:
Minnaikola_ skrev:

Jag sprayar så ofta eftersom jag just nu har juvenilen i en petbox med toapapper som bottensubstrat och det suger inte åt någon fukt. Har det så jag ser till att han äter o skiter osv. Har mycket växter i petboxen. Han ska flytta in i ett före detta akvarium på ca 35x35x50(8 hörnigt) i helgen då jag precis fått hem en massa grejer på posten. Jag har ingen extra värme för tillfället men ska även åka och köpa en värmematta på Bauhaus i helgen i samband med "terrariebygget". På mätaren jag har i rummet så har jag 24 grader i snitt. Ibland blir det kallare eller varmare beroende på golvvärmen och hur varmt det är utomhus. Jag har inte en värmelampa eftersom att det kan bli för varmt där inne.


okej ja då är det en annan femma, men kan helt enkelt vara att det är så pass litet då helt enkelt. Sen lite som Tropfrog säger så toa papper är nog något du bör ta ut asap, bättre i sånt fall att köra med tvättlappar istället iom den höga luftfuktigheten. Då toapapper kan nog bli rent av farligt för reptiler när det blir blött och blir poröst. 

Sen om jag va dig skulle jag nog tänka om det där med att ha ett akvarium, iom att du kommer ha så pass hög luftfuktighet inne hos ödlan så blir ett akvarium extremt svårt att få till med ordentligt luftflöde utan att borra hål i glaset alternativt hålla på med fläktar osv. 

273
209
AndreasB:
Lägg upp en bild så vi kan hjälpa dig. Men varför toapapper som substrat? Förstår inte.

Gör det enkelt för dig och köp kokosfiber eller blanda eget någon typ av ABG-mix.

Jag blandar
Kokosfiber eller naturlig torv
Sphagnum mossa
Biokol Hasselfors från granngården
Pimpsten Hasselfors från granngården kan bytas ut mot små leca
Pinjebark

Ett tips är att alltid ha boendet färdigt.

Enkel och billig lösning för en liten unge.

Köp Smartson förvaringslåda Classic 50, 65 eller 70 - www.bauhaus.se/inredning/forvaring/forvaringslador
För ventilation kan du göra som jag och använda ventilationsgaller av plast - www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=ventilationsgaller

Jag har 4 på var sida och ventilationsnät på locket, funkar inte bra med ventilationsgaller på locket eftersom det inte är plant.

273
209
AndreasB:
Minnaikola_ skrev:

Jag sprayar så ofta eftersom jag just nu har juvenilen i en petbox med toapapper som bottensubstrat och det suger inte åt någon fukt. Har det så jag ser till att han äter o skiter osv. Har mycket växter i petboxen. Han ska flytta in i ett före detta akvarium på ca 35x35x50(8 hörnigt) i helgen då jag precis fått hem en massa grejer på posten. Jag har ingen extra värme för tillfället men ska även åka och köpa en värmematta på Bauhaus i helgen i samband med "terrariebygget". På mätaren jag har i rummet så har jag 24 grader i snitt. Ibland blir det kallare eller varmare beroende på golvvärmen och hur varmt det är utomhus. Jag har inte en värmelampa eftersom att det kan bli för varmt där inne.



I Nya kaledonien kan temperaturen går till 17-18 om nätterna och som högst 29-30 om dagarna. 24 grader i snitt så behöver du inte en värmematta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild